Prosvetni glasnik
942
ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК
Ако су овде потребнии други примери како да се пе подсетимо какве узанс везе постоје између мускударних подожаја и с&ставних елемената пажње, који живе на дну сваке интелектуа.1не операцпје. Савршена координација мускударних контракцнја и њихово потпуно присвајање да се акт оствари: ето то су две погодбе доброг физичког васпитања. Те су погодбе тачно оне погодбе сваке менталне операције која је добро управљена пажњом, од простих осећаја до најдедикатнијих комбинација етике. Тачно и прецизно посматрање и визија једног предмета зависи од савршенства с којом смо умеди поставити мускудатуру ^ ока у погледу чистог посматрања: исто то вреди и за чулне осећаје, и тако редом и за све остале. У колико се наше ментадне операције све више и више дижу изнад осећаја, ова нрилагођавања постају све то више и випге деликатна: васпитање се тада управља све компликованијим етапама које су све мање и мање мускударне, пошто оне додирују оно, што психолози именују чистом креацијом, где обедежја и симболи ствари имају улогу која је сдична оној улози мишикних акција у нашим покретима. Ео се не би сматрао, на овим виспнама, да је далеко изнад простих мишићних контракција? а међутим ту лежи чврста подазна тачка. Ето зашто је физичко васпитање које учи дете како ће добро да одржава своје мишиће у исто доба драгоцена ломоћ да га научи како ће управљати својом вољом и евојим духом. Сви они који су изучавали вештину покрета и мимике; сви они који трал;е узроке аномалијама у изразима идиота и дудака, знају да савршенство игара физионогије показује нормадно развиће менталних лодобности онако исто као и мишићних. Стиенута маска идиотова, непотпуност његових покрета, њихово непрекидно нестајање и неподударање, све је то тесно везано с његовом немоћношћу духа; најбољи начин и пут да се тај идиот пробуди, јесте да ее почне учити интелигентној употреби својих мишића. Поннимо се још за један сгепен више, до регијона у којима се стварају карактери и воља детиња: тамо ћемо опет видети да физичко васпитање добро управљено приуготовљава и често одређује равнотежу воље, као што је то учинидо и за интедигенцију. Својим утицајем на карактер гимнастика има морадног дејства, на које су веома полагали многи педагози а понеки су опет хтели да то што више истакну, јер сматрају да ту дежи круна једнога система у коме механичка знања стварају основу. Добра гимнастика је на тај исти начин васпитачица воље. Поред тога хтеди бисмо да подсе-тимо овде да метода физичког васпитања усдовљава копструкцију детињег карактера, и, не одређујући га, апсолутно даје му главно обедежје. Узета укупно наша је воља ткање од навика чије корене треба , тражити у облицима наше мишићне организације и у начину како уре-