Prosvetni glasnik

настава ii култура

946

мудрачким кораком на другу страну живота. ,Вама је дужност, ма како то изгледало чудновато, да почнете да учито дете вештини да паметно суди о стварима и људима који га окружава.ју. Л.еп ред наших покрета и наших радња помаже више но што се мисли ово слободно држање духа који допушта да се сдободно погледа око себе погледом интелигентног посматрача: то ће пак помоћи детету да добро мисли и да добро ради, без муке и с правим задовољством. Немогућно је да навике тела не утичу на навике воље, и да васпитање мишића не утиче на вољу. Ваша настава такође треба да утиче да дете постане моралније, иоштовањем свога тела, својим физичким врлинама, ко.је нам чине лакшим вршење моралних врлина. Без сумње игијена тела не сачињава сав морад: но она је ипак уписана међу прве главе. „Дело ко.је сте тако инаугурисали, пожелимо да га наставник морала настави, уздижући до врхова воље ову савршеиост навика којој сте их ви учили у главним дртама. „Изишавши испод ваше руке, младић треба да је свестан онога шта је, шта може, шта треба да је: он треба да осети да је окретан и господар тела које се да лако кретати; да се лако креће, што ствара навику да се брзо и добро ради, штедећи снагу и не плашећи се да ће точкови поиустити; он треба да је господар свога тела и у физичком и у моралном погледу, пошто га је добро проучио и ношто га добро нознаје". На тај начин створен ваш ће ученик ући у друштвени живот без бојазни и без дрскости, свестан, захваљујући вама, што је човек и што вреди као човек. И не знам ништа боље — а и ништа лепше но што је младић који овако улази у живот, физички и морално наоружан, снажан телом, духом и вољом, способан да гледа у лице будућности, без икакве бојазни за нанор ни за одговорност. Свакако, да га таквим начине, други ће га наставници научити да добро мисли, да се користи својом интелигенцијом, да се служи својом вољом; други ће начинити од њега индустријалца или војника, уметника или чиновника, научника, књижевника... и шта ти ја све знам. Ви ћете, ио лепој изреци Сћагшу-а, створити човека: посао доста леп да се за њ човек сав заложи. Бг. Јеап РћШрре. К. РеЈа^. Ј6 6. — 1911.