Prosvetni glasnik

настава и кудтура

203

\У. Јашез, састоји се у томе да се објект без лутања тамо амо има непрекидно у мислима и да се на њему непрекидно посматрају разни изгледи и рел.ације'. Узмете на пример у једној лекцији „објашњеног читања- да проучите дитерарни текст у погдеду извесних идеја и изражених осећаја. Кратак коментар, тачно објашњење речи, непрекидно позивање на добре осећаје и на лично искуство ученика, помоћи ће им да се сроде с текстом, да га оживе и да га реадизују својим успоменама и својим посматрањем и ова интедигенција пренесена је умесном и експресивном дикцијом. Хоћете ди ви сад, презирући ово асимидирано знање, ове „стечене идеје" јасне и одређене, хоћете ди ви сад сасвим напустити овај- текст? Еористите се што боље вашим изворима и понуните га овим „објашњеним читањем" да изазовете нове аперцепције. Ту је на пример декција из граматике: потражите примере на којима се заснивају правида која сте пређе прочитади; за тим издиктирајте један део иди цео текст да се напише и објасните ортографска нравида итд. итд. На тај начин ћете имати центар уЈедињења и координације. Анадога „веза" обично је могућна између физичких и нриродних знања, агрикудтуре. игијене, између пробдема иди рачунских вежбања; кудтура, геограФија и историја, међусобно се номажу, и још боље читање и морад. Има мајки — идеја које кристадишу око себе масу идеја, раздичних по спољашњости, ади сдичних у основи. Потпомозимо ово груписање које одржава ред, ово јединство у саопштеном знању. И на тај начин „чунак интересовања" дако предази од једне групе идеја суседној групи других идеја; пажња није заљуљана, деконцентрисана, напротив она је изазвана и одржава се аперцепцијом коју храни сваки нови приложак. С друге стране одржавајући на тај начин пажњу ирема разним ади конексним предметима, дух открива односе између научених идеја, које доисга прихвата, и које организује. Од тада се у њему ствара, као неко избијање идеја, које је сасвим природно и пријатно. Запитади су Њутна како је открио законе гравитације? „Непрекидно мисдећи оњима", одговорио је он. Ево правила за сваку интедектуалну радљивост. Сузбијајмо дутање духа. Обрађујмо брижљиво код наших ученика способност да се концентришу, да створе идеју. Не надази се интерес површно додирујући ствари и идеје; интерес, каогод и извор, потиче из дубине. 5) Центри интересовања или теме љцбоиитљивости. — Са \\ г . Јаше8-ом и ми се потпуно сдажемо кад каже: „да се таденат учитељев огдеда у његовој подобности да се у маси аперцепција користи даним сдучајим^. Каква народна катастроФа узбуди цеду земљу, сви су духови узбуркани, све је заталасано. Ваши су ученици понесени овом „сидном струјом идеје". Зар се нећете користити овим расподожењем 14*