Prosvetni glasnik

СЛУЖБЕНИ ДЕО

347

Директорима гимназије и управите*љима стручних ШЈ^ола Миннстарству просвете и дрквених иослова чешће стижу тужбе на ученнке средњих и стручних школа да неће да измнре своја дуговања, па се тражи, да Мнннстарство наредн школским старешинама, да наплате од гченика дуг пли да им задрже сведочанства. Независно од ових тужаба поједине старешнне школске и саме посредују између задужених ученика и лица, којима ови дугују, задржавајући задуженим ученицима сведочанства и наплаћујући дужне суме. Налазим да такви поступци нису оправданн. Сем тога што старешине нису ни дужне ни законом позване да наплаћују ђачке подужице, ученици као несамосталнн и неиунолетнп немају нрава да се задужују, пнти их школа евојим посредовањем сме навикавати на задуживање. Она то у толико мање треба да чини, што се дете не уме ограничити и оценити због чега би ее смело задужити и докле се сме задуживати, што је пајзад несумњиво да ће дете друкчије трошити кад троши свој новац, него кад троши задужујући се тим пре, што несумњиво има несавесннх поверилаца, који, знајући да ће се у крајњем случају за свој новац наплатити у школи, нагоне децу на више трошење. Ви ћете о овоме ббавестити ученике н саопштнти им да се не могу више задуживати. Исто ћете тако и ви нодесннм начином обавестити и грађанство, да школа неће наплаћивати ученичка дуговања, нитп ће ученицима задржавати сведоџбе за дуг, јер тиме излази пз круга своје надлежностн. Ако би се и поред ових мера ученици задуживали, препоручујем Вам да о њима водите рачуна, као ученицима који се не покоравају наредбама. ПБр. 7234 10 априла 1912 год. у Београду. Министар цросвете и црквених послова, Љ. Јовановић, с. р.

Дире^торима гимназија Да би се могла извршити правилна подела кредита одређеног на овогодишње екскурзије у средњим и стручним школама, тражени су расписом од 17 марта ове годнне ПВр. 3859 податци од свих школа о намераваним екскурзијама у овој години. Из прегледа тих нодатака увидео сам, да се није свуда водило довољно рачуна о узрасту ученика и начину извођења екскурзија. Сем тога., знајући да се у извршивању екскурзија у средњим и стручним школама не уноси довољно система, да се ученици првих разреда воде у даље крајеве Отаџбине пре но што су познали своју најближу околину, а да се ученици старијих разреда воде у крајеве ван граница земље пре но што су њу нознали, да ученици појединих разреда нрођу многе крајеве, док ученици неког разреда нсте школе не виде ни своју најближу околину, ја сам предузео што треба, да се пронигау Правила о екскурзијама у средњим и стручним школама. Док она не буду уведена у живот, Ви ћете се нри извршивању екскурзија и ове године руководити начелима: да сваки ученик, ночевши од најнижега разреда, треба у екскурзијама да обиђе најпре своју