Prosvetni glasnik

510

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

Уоиште, госпођица Монтесори препоручује да се ради контрастом, да се показује предмет најдужи поред најкраћег и т. д. Кад је детету тешко да нешто научи и схвати, не треба тада наваљивати да то буде баш тога дана, ту лекцију треба одложити за сутрадан. Настава геометријских Фигура, која је у исто време и вежбање мускуларног осећаја и вида претходи настави читања. Додиривање, пипање чврстих теда (као што су цилиндер, конус, куб, и т. д.) врши се целом руком, а пипање равних површина (као што су троугао, кружни обим и т. д.) врши се само индексом и средњим прстом. Да би се добидо уверења да су деца доиста добила појам и осећај о облику, могу им се пошто се тражило од њих да додирују све оне геометријске Фигуре, о којима сам мало час говорила, показати мале правоугаоне цигле и кубови од дрвета, везати им очи и затим тражити да додирујући поједине предмете, одреде како се зову и који су. Многа се вежбања врше затворених очију, такво је и оно које се састоји у томе да се дете научи да разликује тешке предмете од лакших, или да распознаје ра.знолике материје помоћу комада кадиФе, вуне, платна и. т. д. Госнођица Монтесори је измислила да би вежбала осећаје више игара; једна је од најпопуларнијих игра ћутања, која је намењена перцепцији звука. Управитељка затвори прозоре и спусти завесе и тада каже деци: „Сад ћемо ћутати«. После ових речи цео разред заћути умири, со тако, да би се могло рахат чути како мува лети; за време овог ћутања спољашња ларма и галама и тик-так сата добијају нарочити звук. > правитељка се тада упућује вратима и позива готово нечујним шапатом „Евжене, Кларо, Карло-, и једно за другим позвана деца остављају своја месга и прилазе учитељици, поскакујући, док се тако сва не поређају око ње. Деца веома воле ову игру и с пуно ентузијазма често сама траже „ЗПепгш". Тако исто уче их да одређују разне правце производећи код њихових ушију звуке (очи су им непрекидпо везане) малим предметима који садрже различне тежине. Учитељица стаје десно, лево, иза и пред дете, и оно на постављена питања одговара с невероватном тачношћу. Цртање се сматра као припрема за писање у школама госпођице Монтесори. Избачене су прегледнице, и нронађени су пријатнији поступци. Настава цртања врши се овако: слободно цртање које се састоји у томе да се детету остави да црта поједине ствари по својим идејама и да им назначи име; — цртање према геометријским облицима које ставља на хартију, повлачећи им контуре, да их затим обоји; — цртање и бојадисање: учитељица нацрта модел (цвеће, животиње и т. д.) и дете га прецртава што боље може.