Prosvetni glasnik

С.1УЖБЕНИ ДЕО

1179

у припремању за сваки поједини час учитељ треба да одреди и изради наставно градиво, и једно и друго с обзиром на знање и на интелектуадне способпости ученичке. И снецијадан смер једне лекције треба да је учитељу увек јасно пред очима. Наставно је градиво иди готово дато, као што је код већине предмета, или се мора одабирати (н. пр. штиво из читанке). Али где је градиво и дато готово, готово ће увек бити потребно, да учитељ и сам изнађе понешто, јер се примери за увежбавање и за примену неће моћи извести увек из градива непосредно, нити ће, и кад се узмогне, то бити довољно. Инвенција је дакде први захтев у припремању за поједини час: читаво градиво, и у целини иу појединостима, учитељ треба унапред да изнађе и утврди. Пошто је градиво изнађено и утврђено, треба одредити облике и поступке, у којима ће се постепено предати ученицима. Кратким и живим уводом (понекад ће довољно бити само именовати предмет лекције, написати га на табли или га опажајно приказати), треба изазвати заинтересованост у ученика за предмет, да би обратили на њ своју „нехотичну" пажњу. После увода се, где је год то нотребно, показује веза са старијим градивом, а затим се износи ново, распоређено на више већих или мањих одељака (према томе да ли је за више или ниже разреде). Припремање се завршује изналажењем примера за примену и одређивањем градива за усмено (или и нисмено) вежбање и градиво за домаћи рад (задаци или лекције, у ученичком смислу ове речи.) У припремање треба унети и питања, којима се градиво развија, увежбава н утврђује, као и сва опажајна средства, која би се дала применити у настави. Једна лекција треба да је одмерена тако, да се са свим потребним понављањем и утврђивањем може свршити за један час. Ако је лекција сувише кратка, мораће се понављати толико, да ће постати ученицима досадна, нарочито ако се учитељ није постарао за довољан број примера; ако је сувише дуга, може остати недовршена или бар довољно неувежбана и неутврђена. Ни одређивање количице није дакле споредна ствар, нити се оно може узимати олако. Да припремање за сваки поЈедини час треба да се врши написмено, о томе не може бити сумње. Тиме се утврђује време за будућност, уложени труд није изгубљен, као што је често случај, када се ништа не стави написмено и свако се припремање кроз читав низ година изводи увек „из почетка". Али ако о томе није сумње, у питању је. да ли да се припремање за сваки поједини час изради само у нацрту или и у свима иојединостима. Да овако наиисмено израђено припремање навикава на строжи и одређенији ток мисли, да приморава на тачније разређивање наставнога градива, те да тим може послужити као изврсно средство за дисциплиновање учитељева духа, о