Prosvetni glasnik

7*

ШКОЛСКО КРЕТАЊЕ

99

и најновије историје на Оорбони. — У првој свесци листа ове Лиге ииа објављон цозив за ступање у чланство, објављепи су, такође, друштвени статути и неколико бележака које се односе на Турску, Финланл,ију, Пољ•ску, и т. д. Ћ, Р. Професорско Друштво у Лондону одлучило је да о свом трошку иошље у Рим .једну учитељиду, да се тамо уиише у курс. који у циљу ширења свога система отвара г-ђца Монтесори. Ћ. Р. * Импровизовани историјски комади сачињавају део историјских лекција у једној лондонској школи. Деца између 9 и 10 године представљају битку код Наз(дп°;з-а, опсаду Са1а18-а. У ове представе деца уносе врло велико интересовање и поред тога што остају у својим обичним свакодневним хаљинама.. Е. Р. * Неколика факга експериментадне психо-педагогије — Различни и многобројни радови, између ових нарочито радови „Психолошког АмеричкогДруштва" дају нам могућности да можемо сматрати као утврђена ова Факта. 1) Нормална деца почињу сама да корачају у средњу руку кад им је 13'/, месеци, да говоре од 15 месеци и 21 дан; слабуњава деца, која су била спречена у свом напредовању, болешћу илп чпм другим, почињу да корачају кад имају 21 месец и 24 дана, и да говоре кад пмају 34 месеца и 6 дана; 2) Игијена зуба и старање које се поклања устима чине да слабуњава деца добијају у средњу руку 19°/ 0 у памћењу, 42°/ 0 у спонтаном нзазивању слпка; 129°/ 0 у асоцијацији натурених вербалних саопштења; 69% у пажњи и перцепцнји; и у појединим случајевима напреднија су за 3, 6 или 9 месеца над оном децом којој се ово старање не указује; 3) Визуелна меморија много је јача код деце кад се узму у груии од чулне. 4) Сахат вежбања у рачуну који би био испрекидан одмором свако четврт сахата чини да деца од 5 годинч постижу много више но старпји ученици; одмор после сваких пет или десет минута чини да се стиче много већа подобност у брзом и поузданом рачуну; 5) Подобност да се задрже речи, Фразе, целн одломци или лекције, расте кад се прави репетиција у све то већим и већим размацииа; два сахата, осам сахати, један дан, 2 дана, 4, 8, 16, 32 ; 6) Девојчице показују више одвратности од дечака; оне претпостављају ствари сентименталне и патетичке, дечаци иак радљивост и херојство; ироцењивања дечака од 11 до 13 године много су објективнија, нроцењивања девојчица откривају много више ексилицитно лично искуство; 7) Они који брзо науче брзо и заборављају речи које немају смисла, но дуже задржава.ју успомене логично везане или значајни.ја Факта.