Prosvetni glasnik

НАСТАВА И КУЛТУРА

179

Развијање — У школи сс дете учи и васаитава; васаитати се не значц само научити читати, иисати и рачунати, веК то значи ослободити и развити своју интелигенцију. То зиачи пе пдашити се више утвари, не успављивати се више рутином; не бити више засденљен предрасудама. То зиачи, моћи размишљати сам собом, покушавати да се створи рачун о свему, да се све разуме. Васпитани и образовани земљорадник неће више, пошто пото, хтети да обрађује земљу као некад: научиће сад да му се изврши анадиза његове земље п сдужиће се вештачким ђубретом; научиће се да чита барометар и користиће се другим обавепггењима. Све ће очекивати од самог себе, све ће очекивати од свог исправног и утврђеног рада. На тај начин биће јодино у стању да очекује и да се нада најбољој жетви. И тако, учон човек, паметно н разборито отаљава свој претешки посао. И тако исто, човечанство, васпитајући се и учећи се, иде непрекидно напред и напред. У школи дете учи да буде аоштен човек. Ви засад још нисте потпуно одговорни за све своје радње (не знате још довољно све оно што радите), ваши родитељи носе одговорност за вас. Да бистс доцније биди достојни људи, шкода вас штити од великих страсти, или од ваншх рђавих инстинката; она вам указује прстом на последице ваших порока, који се порађају, на леност и изешност; она вам помаже да те пороке предварите, или да их се излечите. Доцније, изабраћете свој пут, познавајући све тегобе; о свему ћете бити обавештени и сасвим упознати; бићете одговорни за свој живот. И ако нисте разборити, сав ваш рад бићс уперен против школе и њезине наставе. У школи дете учи да буде добар грађанин. У нашој држави сви грађани имају удео у вдасти. и свак од њих треба да буде подобан да ово своје право и врши. Незналица обрпћа пажњу само на.јжешћим узвицима: он се да завести најварљивијпм обећањима; он је права будада иолитичких шардатана, и у свему томе нација је жртва; глупоет ових незналица доводи државу до наЈстрашнијих опасности, тога ради вас школа и обавештава о вашим дужностима, о вашим правима; обавештава вас о закоиима ко.ји владају у вашој земљи, обавештава вас које место заузима ваша земља и ваш народ међу другим земљама и народима. Закључак — Стварати слободне људе и елободне грађане, ето у томе се састоји улога школина и учитељева. Будимо им за то захвалнн. Живот у школи (План за нитања или дијалоге) Увод — Шкода је, као мадо друштко. сдика ведиког друштва: у шкоди се налазе заједно сва деца свнх сталежа.