Prosvetni glasnik
НАСТАВА П КУЛТУРА
га уме освојити и сачувати. Деда воде онога, ко и њих води, деца воде наумице. Да ди, дакде, постоје педагогака средства да се уђе и стекне новерење ученичко? Иди је то само природни дар, преимућсгво некодиких привидегисаних? Нема сумње да има понеких учитеља, који треба да се пусте да их воде њихове природне диспозиције, да би у свом позиву потпуно успели. Али, исто је тако непобитна истина, да се у овом може уепети, и кад је доора воља ту, Мадо, доброћудно дете од шест година првипут удази у шкоду. Није довољно, да бисте ово дете придобиди за себе, да га просто упишете у своје књиге. Проговорите коју реч с њим: оно ће вам само рећи како се зове, рећи ће вам да ди је пре тога ишдо у забавиште, и да ди већ познаје кога у свом разреду. Номисдите само, да су овом малишану, можда, много пута припретиди, да ће га одвести у школу, кад је код куће учинидо какву гдупост, и да вас, свог потоњег учитеља, вероватно, сматра за страшило. На првом сусрету с њим разрушите му ову дегенду. Нађите му и уиознајте га с малим добрим друговима, и потрудите се да се, од првог дана, забавља, и већ сутрадан прићи ће вам с пуно љубави и поштовања. Свако јутро сачекујте своје ученике добре воље, одговарајте пријатељски на њихове поздраве, имајте за сваког по ко.ју депу реч; на одмору, кад су сви искупљени око вас, проговорите с њима коју реч и о нешкодским стварима; немојте се плашити да ће из таквог метода потећи и сувишно пријатељство. Сем тога, што ће вам оваква метода привући поверење ваших ученика, она ће вам помоћи да боље и дубље познате основу њихова карактера, и олакшаће вам васнитачки позив. Не прогоните смех из разреда. Изазивајте га пре, с времена на време, каквом досетком, веселом анегдотом. Смех разгаљу.је дух, одмара га, изазива пажњу и номаже иастави. Ио општем правилу, никад не покушавајте да се у вашем разреду смеје на рачун каквог ученика. Свакако, за овакав смех дако је успети, и увек наћи повода. Но ђак, коме су се остали смејали, неће бити једини, који вам ово неће заборавити, будите сигурни! Исмевање није педагошко оруђе. Да ди је потребно рећи да ћете колико год шадом и смехом будете привезали своје ученике за себе, да ћете у том толико исто успети, ако будете умели код њих изазвати сузе, причајући им какву дирљиву драму иди прочитавши им какву страницу ког одабраног писца. Обрађујте им узбуђење. Нарочито, пак, пазите да никад не пропустите, а да не запазите добре намере, подвиге и напредовање ученичко. Не задовољавајте се никад оценом коЈа ће бити записана црвеним мастидом, да бисте само 18*