Prosvetni glasnik

ШКОЛСКО КРЕТАЊЕ

689

реном пољу; водпће се често на купање; узимаће учетћа у пзлетима и летњим колонијама и т. д. Уређење манхајмске школе — Сем обичпог класиФицирања ученика према узрасту у разреде од I до VIII, д-р Сикипгер ноставља и друго арема индивидуалној разлици сиособности васпитаника да схватају лредавања. Шкода треба да даје детету знања ирема његовнм способностима и разиптку. Према овој новој подели, паралелно су биле заведене 3 врсте школа: I. Главно, нормална. гикола са осмо-годишњим курсом (разреда) за способне, нормално интелигентне ученике, који у току 8 година редовно ирелазе у старпје разреде с успехом. II. Прииремна школа, са 7. 6. и 5. годишњим курсом за малоспособне и ослабеле ученике, којп због домаћих узрока или болести нередовно папредују у науци. III ПомоКне школе са четворо-годишњим курсом за слабоумне, душевно заостале (ТшћегШеп) стално болешљиве, који су неспособнп да суделују у систематском учењу. Од ученика који ступо у I раз. главне нормалие школе сви ученици неће прећи у II раз., јер на крају те ирве године сви они подвргнуће се брпжљпвом прегледу (оцени). Од нормално развиЈенпх, који прелазе у II раз.. одвајају се слаби ученици, који се после деле овако: Они којп су заостали у пауци због спољашњих узрока, преводе се у 1*раз. ирипремне гаколе; други пак на којима су се иоказали знаци јавне слабоумности, превешће се у I раз. помоћне школе, или ако је потребно чак и у ириуготовни курс за иомоИну школу. Из овог нриуготовног курса на крају године, савршено неспособни (тупи) ученици шаљу се у завод за идиоте, а припремљени за сисмематско учење враћају се у помоћну школу, чијп разредп имају иомало ђака, и чије се образовање сматра за завршено после четврте године. Битну реформу у манхајмсиом гинолском уређењу чини ова средња ирииремна, школа, чији је главни задатак: да ојача психо-физичко развпће оних ученика, који су због домаћих узрока пли болестп остали били да понављају у нормалној школи. Дакле пз ове прве (нормалпе) школе, на крајт сваке пшолске годипе одвајају се слабп ђаци и преводе у паралелне разреде припремпе школе, помоћу које је, на тај начин, ПОТПукО ИЗбеГНутО понављање. Дакле преимућства ове средње припремне школе су очевидна : 1.) Она чинп да ниједан ученик не остаје да ионавља, јер они учепици који учење схватају добро, сваке године прелазе у старпје разреде главне (порналне) школе, а заостали иреводе се у следујући старији разред средње (припремне) школе. 2.) Број ђака у сваком разреду ове школе је знатно сман.ен, да би учитељи имали кад да обрате пажњу на поједине ученике. 3.) Настдвнп црограм је смањон до мпнимума и обрада наставног градпва врши са развојном методом — аналптпчки п у диалошком обдику. 4.) Одређени пскуснп учптељи (првенствено по жељи) пзучавају пндпвидуалне разлике и састављају психо-Физичке карактеристике, ирема ко.јима се удешава и учевно-васпитна радња. 5.) Ствара се ве.шка равнотежа између физпчког п душевног рада код ученика, који се стављају у иовољне хигијенске усдове. На тај начин даје се могућност многим ученицима да ојачају своје психо-физпчко развиће и да прелазе редовно у старије разреде главне школе. А за оне пак