Prosvetni glasnik

50*

ПАСТАВА И КУЛТУРА

727

центрадни одбор, конституисан на томс конгресу, отпочео свој рад,увидело се да нема места издвајању средњешкодске математичке наставе од оне у основним, стручним и нај.вишим школама. Све је то једно са другим везано тако, да те наставе треба да чине једну органску целину и да рад међународне коиисије може само тако водити постављеноме циљу, ако се буде стало на такво једно шире гледиште. С тога је централни одбор још одмах у почетку организације рада донео одлуку да се рад комисије распростре на целокупну математичку наставу, од најниже до највише, од оне где су математичка знања само један елеменат за опште образовање и за практичан живот, или помоћни елеменат за разне струке и каријере, па до оне где се знања прибављају због њих самих и где се има продирати до крајњих граница онога што се данас у математичким областима зна. То је основно гледиште на које је одбор стао при изради плана за претходни рад комисије. а који је резимиран у овоме: Створити тачну слику актуелног стања математичке наставе, од највише до најниже, у свима културним земљама и уочити савремене тежње и иотребе које су у њој, тако пространо схваКеној, истичу. Извршење рада остављено је званичним делегатима појединих држава учасница и пододборима конституисаним у тим државама на поменути начин. Шта је све до сад на томе урађено, види се из самога списка публикација централног одбора и појединих пододбора у разним државама. Број штампаних реФерата износи близу 300; они су распоређени на преко 160 свезака или брошура и представљају око 10.000 штампаних страна на великој осмини. Све то представља један обилат, поуздан и у сваком погледу драгоцен материјал, до кога се никад не би дошло без оваквога једног општег међународног покрета, као што је овај о коме је реч. Из њега се могу тачно видети: данашње стање математичке наставе у појединим земљама у појединим врстама школа у њима, побуде које су се имале у виду при Формирању наставних програма, искуство које се Стекло при извођењу тих програма и потребе које су се у томе осетиле. У неколиким земљама још се ради на проучавању питања о насгави и резултати ће ускоро бити публиковани. Целокупна колекција ових публикаци)а налази се у математичком семинару филозофског факултета на Универзитету, где је г.г. наставници, који се о њој буду интересовали, могу разгледати. Нека ми је допуштено надати се да ће се и^ код нас, чим прилике то буду допустиле, конституисати државни нододбор, који ће се придружити онштем покрету, извршити поменути посао за нашу земљу и тиие искупити обавезе које је држава на се узела приставши на права и дужности у томе покрету, у корист математичке наставе у нашим школама а и у интересу самог утледа наших просветних завода.