Prosvetni glasnik

ЕАСТАВА И КУЛТУРА

47

II разред (са 4 часа недељно). — Четири основне рачунске радње с бројевима од 1 до 100 усмено и писмено. Новац, мере и тежине у овом кругу. Едементи рачуна с разломцима. III разред (са 4 часа недељно). — Проширивање бројног обима до 1000 и до хиљадитих. Четири основне рачунске радње с целим и десетним бројевима. 1 Усмено рачунање. IV разред (са 4 часа недељно). — Четири основне рачунске радње с целим и десетним бројевима. Преобраћање иростих разломака у десетне и обрнуто. Рачунање с вишеименим бројевима. Рачунање с простим разломцима, који се чешће јављају. Усмено рачунање. 2 V разред (5. и 6. школска година са по 4 часа недељно). — Преобраћање вишеимених бројева у обнчне или у десетне разломке и обрнуто. Четири основне рачунске радње са целим и разломљеним, именованим и неименованим бројевима и њихова примена на практичне задатке. Објашњавање на,јобичнијих рачуна добитка. Усмено рачунање. VI разред (7. и 8. шкодска година са по 4 часа. недељно). — Размере и сразмере. Интересни рачун. Деоно правидо. Основи нростог књиговодства. Усмено рачунање. — Девојчице ће се нарочито вежбати у домаћим рачунима. Извдачење квадратног корена. Мерење и рачунање праводинијских равних површина, кругова и најпростијих тела по обиму и садржини. Неиачка. Поједине. државе у саставу немачке царевине имају засебне програме за своје основне школе. Деца полазе у школу од 6 и 7 година и учење траје обично 7 и 8 година. Због оваког дугог школовања у основној шкоди имадо се раздога да се наставно градиво из математике у појединим разредима некојих држава осетно смањи. Међу овим програмима има разних комбинација у распореду наставног градива и требадо би их нарочито и детаљније све изложити. Да се издагање ових програма упрости, најбоље ће бити да се изнесу само бројни обими са нешто података из некодико програма за ирве четири шкодске године, које и иначе чине гдавни основ ових шкода. Треба имати на уму да се код нас основно шкодовање у већини случајева завршава са прве четири године, па ипак се може лако уочити да има доста сличности наш програм са понеким програмима за прва четири разреда немачких основних школа.

1 У уџбеницима су заиста све четири осиовне рачунске радње с десетним бројевима, само су множитељ и дедитељ цеди бројеви. 2 У уџбеницима је и аросто правило тројно свођењем на јединицу.