Prosvetni glasnik
НАСТАВА И КУЛТУРА
59
Почнимо најпре с Аритметиком. I разред. — Задржати се само на сабирању и одузимању бројева од 1 до 10, изгледа да се садашњи програм показао као сувише ведики. У читавом низу година показало се да досадашњи програм у I разреду није био баш тако велики да би га требало смањивати. Ако је било где каквих одступања, то је било услед привремених прилика у том крају, па је се то у току школовања поправљало. Главна је погрешка, што се ирво ирелази ииемено рачунање, иа тек онда усмено рачунање. 0 овоме није потребно нарочито расправљати. Можда г. Др. Окановић има неких дубљих разлога што тај природни ток мења. Треба најпре еаслушати те разлоге г. Др. Окановића и тек онда дискутовати. Ношто се у осталим разредима нигде више не помиње усмено рачунање, то би се без сумње у детаљном програму поменуло на пригодним местима. II разред. — Пада у очи да је у овом разреду изостављено множење, а учи се дељење! На први мах могло би се помислити, да је множење изостављено случајно штампареком грешком, али би онда програм овога разреда био исти са програмом III разреда. На сваки начин и наставник и деца имаће доета муке, док се утврди дељење, пошто се множење никако и не учи. Ма како били јаки разлози г. Др. Окановића за овакав ред, ипак ће се у пракси показати да је овакав ред тешко изводљив. Погато у нацрту нема нн помена о метарским мерама, то се не може мислити да се то нодразумева, кад је већ о новцу поменуто. Како је потребно да се у задацима примени учење новца, онда ће се помињати само они иредмети што се не мере. Могао се дати само појам о којој метарској мери, бар ради разноврсности задатака. Према стеченом искуству и садашњи програм II разреда био је довољно велики да га наставник и деца с успехом савладају. Слободно се може рећи да су готово сви наставници били мишљења да је у опште садашњи целокупни програм II разреда био тако удешен да је тај разред био најлакши. III разред. — Програм је исти са програмом II разреда, само је додато множење и садржавање (ваљда дељење као мерење), које се само по себи може разумети, чим се учи дељење. Први пут се помињу метарске мере, а о новцу је било говора у II разреду. 0 мерама се понова говори у У разреду, те би се на сваки начин у детаљном програму за IV разред поменуло и за тај обим бројева. Ово би у свему могло бити програм за II разред, као што је и до сада било.