Prosvetni glasnik

ПГК0.1СК0 КРЕТАЊЕ

89

* Прва докторска теза из педологије — Ова је титула ирвппут у светт подарена од Интернационалног аедагошког факултета у Брислу којим управља госпођица др. Ј. Јотеико. Овај Факултет је груписао све дисциплипе које се односе на научпо познавање детета, не занемарујући практичну примену педагогије, те је тако подпгао аедологију на ступањ праве науке. која је у стању да нспуни потпун програм универзнтетске наставе. Посматрано са ове тачке, крунисање педолошких паука изазвао је овај оригиналнн рад, ова докторска теза. Ова нрва теза на свету, ова академска санкција подарена екснерименталном раду, који је извршеп над дететои, пружа врло снажан нодстрек за све оне, који много очекују од васпитања заснованог на науци. Свакако, има доста експерименталнпх радова извршеннх са дететом. Ну овде видимо и нешто впше : аутономију нодарену аедологији као експерименталној науци, којој треба у будућности да буде поуздани вођа за сваког васпитача. II у исто доба, ово је је част одана паштењу које се сматра као једпо од најплеменитијих у целом човечанству; заштита, васиитање н образовање детета, што је све засновано на научном сазнањт. Ову докторску тезу израдила је г-ђа 1дрвка Илћгасћ. Опа је досле три године експерименталпог проучавања, које је вршила у бриселскпм школама над 420 ученика, успела да сачини рад под називом : Однос између сензоријалне оштрине и развиЛа интелигенције. Госпођа [лћгасћ уснела је да добије врло стриктну корелацију између дечје интелигенције и Финоће њнховпх чула. Ово је готово статистпчка истина. Тражени однос изгледа да је чистији за малу младу децу (9 и 10 годпна) него лп за ону која су већ прн свршетку школовања у основној школп. Рад садржи велики број примењивања који интересу.ју педагогију. Ускоро ће бити још неколико оваквнх радова са овог Факултета, те ће на тај начин и овај Факултет постати за кратко време врло важпим центром у научним истраживањима који се врше над дететом. * Реформа практичног учитељског испита у Пруској — Пруско мннпстарство просвете недавно је издало наредбу којом се проиисују погодбе за. оне којп треба да буду деФиннтивно наименовани за учитеље основних школа. Ово су главне погодбе: Испитп се више не држе у Учитељској Школи, као пређе, већ у опој и онаквој школи у каквој кандидат предаје. Комисија пред којом капдидат полаже овај практични учитељскн испит, састаје се двапут годишње и састављена .је из владиног школског саветнпка. пнспектора, управитеља или учнтеља из оне школе, у којој ће кандидат полагати овај испит. Овај се испит може полагати после две године праксе у школи по довршетку школовања, а мора се полагати нензоставно после пет година службе; поновпти се може само једанпут, али по узузетном одобрењу Мннистарства. У случају да кандидат н по другипут падне, дотадашњп прнвремени учитељ уклања се једном за свагда из службе. При прнјављивању за овај нспит кандпдат подноси ова докумепта: Оверени препис матурске сведодбе учитељске школе, уверење из школе у којој је радио, као и уверење ако је специјално изучавао какав курс, уверење о добром владању, ппсмени састав и уверен.е из носледње инспекције. — Кад је какав учи-