Prosvetni glasnik
ЛИЧНОСТ НАСТАВНИЦЕ У ШКОЈШ») Истакнувши тему о личности наставнице, ја сам са првога корака изазвала конфузан један покрет у мислима и у маштама заинтересованих. Наиме, показало се да садржину тога појма, личност насшавнице, нико не осећа одређено, с места, и у пуном обиму њеном. Контроверсе су биле занимљиве и комичне. Неко је мислио да личност наставнице значи нешто као спољашњу фигуру њену. Други је мислио да је то сума манира њених. Трећи, да је то педагошка вештина њена. Четврти, да је то као нека врста ранга њеног. Итд., итд. ја сама, трагајући за том личношћу, вијајући је по разним сферама егзистенције наше, једва сам најзад дошла до формуле: да личност наставничина, збијено речено, значи вредност и моћ живота њеног. Да, слутило ми се од самог почетка да је личност наша нешто као дух Хамлетова оца: и ту је, и није ту. И гони на иеку акцију, и никад је нема у одсудном тренутку. Међутим, после сам ту етеричну претпоставку о личности наставнице морала још више да уфантомим. Личност наставнице, као објект, то вам је нешто слично оном гасу за који професор хемије вели: ето га, улази, пуни реторту, а нико од посматрача ништа не може да види. Али, положај професора хемије, мало по мало, ипак постаје лакши од мога. Наједаред се у реторти нешто почне жутети или модрити, или почне из реторте нешто гушити, или се запали или пукне и прасне, или невидљивим зубима поједе гвоздену жицу, једном речју, нека егзистенција вас запрепасти, докаже саму себе, укроти вас: не видиш ме додуше, али сам ти ипак показала да сам ту, и смеш ли рећи да нисам! Тако је код професора хемије. А ја, као што сам од Хамлетовог покојног оца морала објект свој да редуцирам до невидљивог гаса, тако сад морам још даље да га редуцирам. Личност наставнице не показује никакве ни хемијске ни физичке особине, и ни у којој реторти се не налази развијена, зачепљена и очувана. Личност та нити је плава ни жута, нити гори, нити праска, нити једе гвожђе, нити мирише, нити прави у води оне лепе, живе мехуре. Науком, демонстративном анализом вам дакле не могу ништа разложити. Морам се бацити на причу.
4 ) Рад читап на првој јавно-ј седиици Удружења Нартавница Средњихи Стручних Школа Просветнц Гласник, I кш., 2. св., 1920, 5