Prosvetni glasnik

176 Просветнн Гласник

Донесене су потребне одлуке о уџбеницима матерњег језика за цело Краљевство, о отварању школа за сеоске домаћице и разних установа за народно просвећивање, о спремању забавиља, о отварању течајева за учење српског језика у Љубљани и Новом Месту, о наградама учитеља који раде у школским станицама, помоћним школама, анафалбетским течајевима, с полудневном паставом, о вишим основним и продужним школама, о штампању Буквара за одрасле неписмене, и т. д. Израђени су законски пројекти: 1) о изменама и допунама закона о народним школама, којим је знатно поправљено материјално стање учитељства у целом Краљевству и који је пројекат и усвојен у Народном Представништву 23 јула 1919 год.; 2) о установљењу Више Педагошке школе за више образовање учитеља и спремање наставника грађанских и учитељских школз и школских надзорника; 3) о наставницама за школе за сеоске домаћице, и 4) о наставницама женског ручног рада. Израђени су наставни планови и програми за више основне школе, забавишта за муслиманску децу, школе за сеоске домаћице, и т. д. Израђени су, тако исто, и основи за састав новог наставног плана и програма. Поред огромних послова у администрацији, који се могу замислити када се баци поглед на број 39585 нумера, колико је заведено аката у Деловодном протоколу за 1919 год., поред распореда више од 1000 учитеља и учитељица враћених из емиграције, поред привременог распоређивања наставника због нередовних прилика до успоставе саобраћаја и распоређених наставника по стечају, отварања школа и одељења, и т. д., Одељење за Основну Наставу имало је великих послова у финансијском одсеку око регулисања питања о непримљеним учитељским платама из предратних и ратних година, о дужним станаринама, и додацима школских надзорника на путовања, о споровима учитеља с општинама о станаринама из ранијих година, споровима између учитеља и појединих финансијских управа о дневницама на скупоћу, праву накнада путних и сеобних трошкова, отварањима разцих кредита, доношењу решења о разним исплатама неиздатих периодских повишица, одређивању периодских повишица, превођењу плата, изради разних реферата за Министарски Савет о .дневницама на скупоћу, састављању буџета, и т. д. Но једна од најглавнијих брига Одељења за Основну Наставу и Народно Просвећнвање била је упућена организаци;и рада на народном просвећивању у маси. Позната је ствар да је и пре ових ратова у нашем народу проценат неписмених био знатан и да се обавезно школовање нарочито по селима није могло изводити ни мало повољно, а познато је тако исто да се врло мало радило на стварању установа за народно просвећивање у ширим слојевима народа. Тога ради састављен је програм рада и смишљен читав систем мера за рационалну организацију народног просвећивања. Установљене су: школске станице, помоћне