Prosvetni glasnik

24*

О Настави Жиких Језика

363

7.) Листу најобичнијих и најчешћих скраћеница. Проучавање кластних писаца модерних књижетосши у средњим школама мора да буде такође систематски изведено. За највише разреде треба учинити карактеристичан избор стварно значајних дела, почињући радије са лакшим стварима. Треба израдити неку врсту „канона" од свих стварно првокласних и за школску употребу згодних књига. Како програм наставе средњих школа даје само мало времена учењу живих језика, то је од изванредне важности да не друге, већ најбоље, најзгодније и најкарактеристичније књиге буду изабране за школску, као и домаћу лектиру ученика. Дакле ништа што није од стварне књижевне изврсности не треба да буде читано. Такође потребно је израдити „канон" песама које имају да се уче на памет — после објашњења и рецитовања од стране наставника. Ту треба унети поступност, тако да се од лакших иде ка тежим ; а наравно да би се у старијим годинама учења понављале оне које су раније учене. Извесне прозне ствари (басне, одељци из беседа) могле би се такође учити на памет и рецитовати са прикладном интонацијом. Ако се ово ради као што ваља, онда је то једно од најкориснијих вежбања, само наставник мора да води рачуна да је одељак добро објашњен, схваћен, научен, и рецитован без саплитања и са својственим изразом. Одељци који се буду учили на памет морају бити модели доброг стила и не смеју бити дугачки. Док се не изведе потпуна реформа наставе живих језика у средњим школама, наставник треба да има следеће на уму: 1.) Да израчуна колико има часова за свој предмет у својој школи за поједина тромесечја и године. 2.) Да изради по јасно схваћеном систему план рада за себе и своје колеге у истој школи. 3.) Да измења корисно мисли са својим колегама, како о ономе шта ће бити читано, тако и о начину по коме ће се читати у разним разредима исте школе. И домаће читање ученичко треба да буде потстрекивано и руковођено од стране наставника, не само за време распуста када се по који ученик старијих разреда осмели да чита коју интересантну књигу на страном језику, већ и за време школског рада. Због овога је од врло велике важности да свака школа има своју књижницу модерних језика, која би се састојала од изабраних лакших и лепо илустрованих књига на страном језику, неколико најбољих илустрованих часописа, извесних књига из историје и путописа, великих карата страних земаља, итд. Ученике би требало охрабрити да често проводе известан део свога слободног времена са овим књигама, а ако имају мало слободна времена за време тромесечја, да бар гледају слике и читају оно што је у вези са њима.