Prosvetni glasnik
368 Просветни Гласник
Настава у нашим средњим школама мора да буде постављена на искуствима других, напредних народа. Само на тај начин ми их можемо стићи, или, чак, престићи. велибор јонић
О РАДНОЈ ШКОЛИ Свеколики напредак човечанства заснива се на раду. Рад је извор благостања и среће. „Последњи узрок све борбе и свега напретка човекова је у томе, што је морао да ради." (Б. Кнежевић). Радом човек одржава своје телесно и душевно здравље. Радом се човек усавршава. Рад развија све снаге човекове. Радом се осваја свет. • „Поштен рад је уједно и молитва Богу, и то довољна молитва." (Б. Кнежевић). Карлајл сматра рад као последње и највише јеванђеље овога света. Рад даје смисао и садржај животу. Школина је задаћа: да васпитава за живот, за рад. Да бисмо спремили омладину за плодан, радан живот, школа се мора поступно преображавати; она мора најлак и најзад да добије облик т. зв. радне школе. Овај назив означује правац ове школе: она тежи да образује ученике у појачаној саморадњи, да развије у њих производне снаге, све радне органе, и да разбуди у њих радост и вољу према раду, телесном и душевном. Радна школа негује с тога све облике радљивости, излагања, представљања: цртање, моделисање, ручне радове, као и читање, причање, рецитовање, предавање, представљање и т. д. Радна школа хоће да искористи велику истину Кантова сазнања, која још није довољно искоришћена: да је свеколико сазнање активност, грађење, образовање изнутра у поље. У средишту радне школе мора стајати, по Папсту, радна настава, ручни рад, и то не само ручни рад у ужем смислу, већ свака она настава која пружа детету прилике да вежба своја чула и да послује својим органима. Поред ока и уха, овде долази у питање нарочито чуло пипања и мишићно чуло, које се оснива на раду руку и прстију. Поред праве наставе из ручног рада, добро је дошао и сваки онај облик наставе који наводи на посматрање и експериментисање, који су најсроднији са ручним радом. Настава из цртања такође спада овамо, исто тако и настава из кућења, кувања, радови у врту и пољу, биолошка настава, игре у пољу, разноврсне телесне вежбе, као пливање, клизање, путовање. Све су ове радње у великој мери кадре да утичу на телесно, душевно и морално развијање дечје, а могу се доводити у везу са најразличнијим наставним предметима. Још пре 240 година захтевао је велики словенски педагог Комен-