Prosvetni glasnik

Белешке

189

вилима хигиене, да предохрањују децу од заразних болести назначујући какве мере предострожности треба предузети, да прате телесни развитак и здравствено стање ученика. Они контролишу калемљење и подносе главном инспектору извештаје о свима питањима која се тичу хигиене школа. Школски лекари врше исте функције код основних школа. Један закон који је ту скоро изгласан прописује нарочите курсеве које треба да слушају лекари и школски санитарни инспектори да би добили диплому која даје права на та места. Млади Црвени Крст. — Амерички „Јишог Ке<1 Сгобб", који има. своје седиште у Вашингтону, групише сада дванаест милиона американске деце, коју хоће да доведе до сазнања „да су грађани". Новац, покупљен помоћу представа, оазара, и т. д., и „поступцима који увек имају васпитну вредност", служи да помогне децу из места, као и сирочад из опустошених крајева Европе. Програм Младог Црвеног Крста почива на теорији да се „не само грађанске навике стичу радом младих грађана и социалним додиром, већ да тај рад ствара одмах прилике за лично искуство, без кога је настава без вредности". Професионална хигиена унитељева. — Статистика утврђује — каже се у једном чланку у мадридској „Модерној школи" (Ђа Езсие1а то<1егпа) —• да је учитељско занимање једно од оних која највише скраћују трајање живота. Зато учитељ треба паметно да троши своју енергију. Добро је да се у првом реду заштити од клица болести које доносе споља, из својих породица и својих кућа, његови сопствени ученици. Отуда известан број очевидних мера предострожности: вентилација, проветравање, чишћење, прање руку. „Један изврстан обичај који почиње да се шири у Шпанији јесте ношење блузе за време рада у школи." Постоји такође једна хигиена ван разреда, хигиена хране, активан живот, шетње пешице у слободне дане, и т. д. Једна од главних брига учитељевих треба да буде хигиена гласа: мало учитеља умеју да штеде глас; још их мање уме да негује гркљан. Професионалне болести учитељеве су туберкулоза, болести гркљана, нервни поремећаји. Интелигентна хигиена треба да их уклони. Покрет за реформу школе у Немачкој. — У једном скандинавском листу, овако се резимују нове идеје које је, у области наставе, донела у Немачкој револуција од 1918. С обзиром на утицај који може вршити школа на омладину, која је сутрашњи народ, која је будућност, важно је да сва омладина прође кроз школу, и то кроз исту школу, која ће набавити свима и свакоме исте могућности да развију и да примене све своје способности. Та школа треба да је бесплатна; исто тако и сак материал који је детету потребан. Дух који ће владати у тој школи биће дух слободе, у потпуној независности и од цркава и од традиција прошлости, коју историја и сувише често фалсификује. Циљ ће бити да стави у друштву сваког грађанина на место на коме ће он моћи највигпе користити, без обзира на класе и на касте. Да би се тај идеад потпуно постигао, важно је да породица и школа буду у тесној вези и да стварно сарађују једна с другом. Учитељски кадар, који је некада био мало независтан, добио је данас слободу. Најразноврснија питања су на дневном реду конгреса немачких учитеља, и то у првој линијк