Prosvetni glasnik
Кроз Стране ЛистОће
245
и то врло дуго времена, кад је његов интерес пробуђен. И што дражи његов интерес у највећем степену, то је нова шековина. Цео систем докторке Монтесори почива на томе. Ми познајемо по једном знаку — спонтаној пажњи — да дете стиче какву нову тековину. Васпитање ће се дакле састојати у томе да се дете мете покрај таквих предмета који ће довести манифестацију овог знака, то јест да се нађу „подстреци за спонтану пажњу", као што уношење у уста парчета хране служи као подстрек за лучење пљувачке, преко потребне за варење. Допуна система биће: наместити дете у такву средину да, кад се спонтана пажња буде пробудила, ништа не дође да омете њено дело. То ће бити једна заштитничка средина-; дете ђе моћи да се апсорбује колико год буде хтело у посао који је слободно изабрало. Тај слободан избор има такође капиталну важност: јер дете бира, не може бити сигурније, најбољи тренутак за учење. Ми, одрасле особе, ми немамо, или имамо мало начина да проникнемо у његово интимно биће. У извесним часовима, дете је нарочито добро расиоложено за вежбање својих способности апстракције, на пример за веи<бање у рачуну. У другом тренутку, оно ће осетити велику потребу да вежба свој смисао боја. Оно није тога свесно, разуме се. Али факт да оно бира једап посао пре него ли какав други, доказује да је у том трену гку тај и тај део њега самога, пре него ли који други, био готов да одговори подстреку. Дете иде слепо за својим инстинктом. Само, неизбежна, очигледна последица је тога да деца немају вол.у да раде сва, у исто време, исту ствар, и то намеће систем индивидуалних занимања. Али онда, према свему овоме — питаћете ви — чему служи учитељица у једној школи Монтесори? Ма која жена узета под надницу могла би да надгледа децу. Зашто је изједначавати са лабораторијским радником, кад се „феномен", фамозни феномен спонтане пажње, јавл.а сам, изазван самим присуством материала? Шта она додаје томе? Најпре, она региструје: сваки природни феномен зЗслужује да буде регистрован, јер ми не познајемо још тајанствена богатства која он скрива, Психологија, нарочито психологија детињства, још је у периоди муцања. Разред по систему Г-ђе Монтесори може, треба да јој служи као лабораторија, и то је једна дивна лабораторија, јер су они над којима се врши експеримент заштићени у свом природном развићу и немају чега да се боје од резултата експеримента. А затим, учитељица, као и материал, треба да служи као подстииај. Једино поглед на коцке које треба да образују кулу и да даду смисао дименсија, или на штапове који треба да служе за рачунање, неће бити довољан да определи избор једног врло младог детета које их види први пут. С почетницима, учитељица поступа овако: пред њима, без коментара, она врши на материалу рад за који овај служи, и чека