Prosvetni glasnik

804

С друге стране, жене читају с више методе но људи, Многе праве анализе прочитанмх књига, читају више пута, бележе напомене. Разлике су, као што се види, врло важне, Ипак, кад се саберу белешке поводом књига. позоришта, итд., добија се иста средња цифра заобегрупе. Смањивање ирограма и конценшрација наставе Белгијски педагог Г. Колар (Со11агс1), професор на университету у Лувену, објашњава овако, у једној малој брошури под насловом Шта шреба да буде школа (Се цие с!оН ећ - е Гесо1е), како треба да буде схваћено смањивање програма. Смањивање програма, каже он, не може се тицати броја предмета. Оно ће се тицати дакле искључиво садржине сваког од њих и састојаће се у рационалном и методичном упрошћавању према општим правилима. Читање, писање и рачун треба да поврате свој ранг и да буду опет стављени на почасно место. Историја, географија, физичке и природне науке треба да буду ослобођене све оне гомиле сувишних појмова који их закрчују и сведене на један сасвим мали број потребних и довољних појмова. Каква смисла имају, у географији, набрајања предгорја и залива; у историји, набрајања племена на белгијском земљишту у време Цезара или ратова под Карлом Великим? - Ако, са споредних грана, пређем на главна, колико не треба и ту да крешемо! У аритметици, зашто се толико задржавати на разломцима? Дете ће имати посла с разломцима једино кад буде делило јабуку међу своје другове. У граматици, треба оставити на страну танчине, и увећати примену. Састави ће се радити о практичним предметтгма, који су на домашају ученика. У осталом, није потребно давати више примера. Свако ће лако разазнати главно од спореднога. Оно што је најважније, то је рећи себи да треба кресати. Далеко од тога да шкоде настави, наставници ће је на тај начин ојачати, јер, заводећи у њу новине, они ће учинити да продру у њу живот и светлост. Смањивање програма треба да буде праћено, према Г, Колару, концентрацијом наставе. Није довољно, каже Г. Колар, кресати јако у сваком предмету: треба још удружити разне гране наставе; треба вршити, као што се каже у модерној педагогији, концентрацију. Добра метода координира и удружује у сноп исте делове програма; она је, може се рећи, сочиво које, од растурених зракова, прави један моћан сноп. Ви објашњавате, на пример, једну басну Ла Фонтенову затражите о животињама које се у њој спомињу појединости које об-