Prosvetni glasnik

О Васпитању и Настави у Енглеској

337

и у Лондону. Геолошки Институт у Кембриџу је део Университета, У њему се негује првенствено чиста наука. У Лондону институт је део „Империјскога Колеџа за Науку и Технологију" и у вези је са „Рударском Школом" и „Институтом за Технологију Уља". Већ према оваквом груписању види се да се овде негује и предаје поглавито примењена геологија. На овоме месту вредно је напоменути да се геологији у Енглеској придаје онај значај какав она у ствари треба да има. Зато је она готово увек обавезан предмет, не само студената рударске технике и металургије, којима је то знање збиља неопходно, већ и студената пољопривреде и свих грана инжењерства, чији су радови на овај или онај начин везани са „земљаним радовима". Сматра се да они доцније као пољопривредници и инжењери треба да су способни да у току посла запазе где је потребна интервенција стручњака геолога, а где то није потребно. Интересантно је да сви ови студенти добијају своје геолошко знање ионајчешће у оним истим институтима у којима и стручњаци геолози. Настава геологије је мање више централизована. супротно ономе што се виђа на континенту, где је настава разбијена по разним одељцима истога университета и сасвим независна, чак и онда кад за то нема никакве стварне потребе. Енглези сматрају да се централизовањем наставе уштеди у многоме којечему. Пре свега лакше је уредити и добро снабдети један институт, него неколико. Затим, пошто сви студенти треба да прођу прво кроз општи, елементарни, курс из геологије, боље је имати такав курс на једном, у место на три четири разна места. Ово вреди и у погледу збирака, библиотеке, лабораторија, и т. д. Поред тога постоји и један психолошки моменат. Студенти којима је геологија помоћни предмет, проводећи извесно време у таквом једном великом институту, где виде стварни обим и значај геологије, износе другрјаче утиске и убеђења него они који ће исте ствари слушати у једноме полуснабдевеном институтићу подређенога значаја, какав неминовно мора имати један геолошки завод, рецимо на техничком или пољопривредном факултету. Из ових разлога, дакле, у Енглеској је настава геологије централизована, кад год за то постоји могућност. Из истих разлога њихови геолошки институти имају, поред пространих и угодних учионица, још и велики број одељења за практичне радове. Код њих се у огппте на ту страну наставе обраћа толика пажња, да је број часова практичнога рада увек знатно већи од броја часова редовних предавања. Тако у Лондону, где се највећа пажња обраћа примењеној геологији, од укупног броја недељних часова (око 25), три четвртине пада на радове у лабораторијама, а тек једна четвртина на предавања. У Кембриџу и осталим институтима где је главна пажња обраћена чистој науци, тај однос није 1: 3, али је ретко испод 1:2, Даља одлика енглеске наставе лежи у томе што се много пажње обраћа на примењену геологију. И у оним местима где је број специпгоо.вктни глдоиик, п кгг.., 6. ск.. 1921,