Prosvetni glasnik

332

Проскетни Гласник

ницама женског рода које почињу самогласником (с1е Г, а Г), онда с именицама мушког рода које почињу самогласником (с!е Г, а Г); једино се дакле пред именицом мушког рода која почиње сугласником употребљава сажета форма (сЈи, аи). Професор ће требати да поштује овај ред, који нам се чини једини логичан; после разговора, једна једита реч објашњења учиниће да се разуме правило; и додаће се да је сЈез, множина од ип, образовано на исти начин, али нема исти смисао. Учење присвојних придева не треба да буде онако систематско као што то показује наша таблица у 23. лекцији (ј 'а1 ип Нуге...) Ове облике учи ученик мало по мало, а кад је добро одговорио на сва питања, даје му се да научи на памет обе таблице, прву која у ? ш посесиве помоћу глагола ауо1г, другу, која је брзо понављање. Правило: топ 1та§е, у место ша 1ша§е, најпре ће бити уведењ употребом, затим објашњено на матерњем језику. Опазиће се још једном да жива метода поступа сасвим супротно од чисто граматичке методе, али да не занемарује зато граматику; она покушава да учини њено учење живим. Лекција 26.—33. Ове лекције садрже учење глагола. Оне су толико исто учење речника колико и вежбање у конјугацији. Ми нисмо водили рачуна о разним типовима конјугације, ни о подели на правилне и неправилне глаголе; ми предајемо" глаголе употребом, што нас не спречава, на крају сваке лекције, да размишљамо о конјугаиији, да забележимо парадигме, и да их дамо да се науче и брзо говоре. Свака лекција је конструисана по обрасцу 26. лекције; ми смо дакле држали да треба, у тој лекцији, да детаљишемо конјугацију једног глагола, и да добро покажемо професору како он треба, вештим питањима, да изведе свако лице из конверсације. У другим лекцијама, изузев оне у којима су мењани глаголи с неправилним формама (ргепс!ге, оиупг...), ми смо краћи, али професор не треба да буде краћи; он треба да поставља многа питања: конверсација је душа наше мешоде. 1. Ми се задржавамо још једном на свима облицима глагола !аЈге, који је већ проучен у лекцијама 17. и 21. 2. Почев од ових лекција, требаће издавати много заповести, да би ученици знали добро форме императива (потврдне и негативне). С времена на време такође, треба навићи ученика да се служи императивом, тражећи од њега да издаје заповести својим друговима. 3. Од 26. лекције, ми предајемо тако исто употребу личне заменице као предмет (1е, 1а, 1ез); требаће обратити пажњу на њено место пред глаголом, изузев у инфинитиву без негације, где се она налази после глагола (27. лекција: ргепс15-1е). Комбинације те 1е, 1е-то1 биће објашњене у другој књизи.