Prosvetni glasnik

Настава француског језика по живој методн

331

Идуће лекције не пружају никакву тешкоћу; професор ће само иматп да их следи у корак. Ми ћемо му учинити само једну препоруку: нека се најпре добро проникне садржајем лекције, и чак нека напише себи на хартији њен кратак извод, да би избегао у разреду свако пипање и свако колебање. 13. лекција Ова лекција уводи ученике у множину именица и придева. Сав напор наставников треба да покаже да је знак за множину (8 или х) само знак за писање, и не изговара се. Ради тога, он ће изговорити многобројна питања чији одговори садржавају множину, и, на крају лекције, написаће више примера на табли, подвлачећи јако завршно 8 или х. На исти начин показаће да се придеви на 5 или х (именице на 8 или х биће дате доцније) не мењају у множини. Затим ће послати једног ученика на таблу и издиктоваће му неколико фраза у множини. Кад све буде тако објашњено, професор ће поставити неколико питања на матерњем језику, да види да ли је све било добро схваћено. У идућој лекцији, гест ће показати (а то ће бити објашњено на матерњем језику на крају лекције) да ип (ћапс, е1еуе...) даје у множини 4ез (ђапсз, е1етез...). 15. лекција (глагол е!ге) и 17. садрже учење неких глагола. Развијање сваке лекције показује јасно како ми разумемо учење облика индикатива презенса. Ученик треба да научи ове облике разговором, и, :ад их добро зна и кад одговара коректно на постављено питање, професор ће тражити од њега да говори на памет парадигме, пошто их буде написао на табли. Први глаголи су састављени од глагола е!ге: е!ге сЈеђои!, аззјз... Затим долази први глагол не ег, зе 1еуег. Кад он буде добро научен, професор ће га написати, подвлачећи јако завршетке, и, у своме граматичком изводу, он ће моћи рећи да та конјугација на ег садржи највећи део француских глагола (3600 од 4000), али да глагол зе 1еуег пружа једну особеност која ће биги доцније проучена (е место е пред немим е). У исти мах кад и глагол зе 1еуег, ученик чује такође глагол {ајге. У овој лекцији не треба се сувише задржавати на њему; глагол {ане биће поново учен у 21. лекцији. Биће можда добро, ако има и најмањег устезања, превести одмах питање: (Зие 1аЈз-1и? Л е к ц и ј а 18. и идуће * Учење предлога пружа само једну тешкоћу, то је комбинација члана са с!е и а (с!и, аи, <јез, аих). Ми смо се постарали да употребимо најпре предлоге сЈе и а са женским именима (с!е 1а, а 1а), затим с име-