Prosvetni glasnik

334

Просветни Гласник

опет да да једном ученику да напише диктат на памет. У кратко речено, ево како нам изгледа најлогичније поступати при свима диктатима који се раде у разреду: 1. објашњења нових речи конверсацијом (текст скривен); 2. читање од стране професора; 3. колективно читање, затим појединачно; 4. диктирање; 5. диктат написан на табли од једног ученика и општа исправка; 6. диктат научен на памет за идући час; 7. преслишавање најпре разговором, затим на памет; 8. диктат написан на памет на табли од једног ученика. 12. Лекције 34., 35. и 36. су само за учење речи. Ваља међутим забележити ортографско правило еНадопз, које се може довести у везу са Јп1егго§,еопб; оно почива на истом принципу. Л е к ц и ј е 37., 38., 39. I. Партитивни члан је једна од тешкоћа францускога језика. Разуме се само по себи да се професор неће задовољити забележеним примерима, но да ће их потражити много других. На крају часа, објашњење на матерњем језику свратиће пажњу на тај факт да сЈез, партитивни члан, није ништа друго до множина од ип, ипе. II. Са негацијом (пе... раз), или адвербом за количину (ћеаисоир, и т. д.), члан који се налази у с!и, с!е 1а, с1ез, изоставља се, и остаје само предлог сЈе. III. Еп. Употреба речи еп је врло тешка; странци је готово увек заборављају. Ми смо покушали да нађемо јасан типографски распоред да бисмо је објаснили. Кад ученици буду добро знали главне прилоге за количину, професор ће написати на табли реченице: П у а скшге е1еуез; — ј 'а1 (Дез Нугез; — ј' ај ћеаисоир с1е Нугез. Затим ће избрисати речи е1ете8 и Нугез и написаће испод еп; најзад, стрелицо^ ће показати да реч еп треба да пређе испред глагола; затражиће да се прочита тако промењена реченица, и написаће је на табли. Пошто је поступио тако с више реченица, он ће поставити многобројна питања да навикне ђаке на брзу употребу ове речи, која увек замењује једну именицу којој претходи предлог с1е или какав израз за количину. Л е к ц и ј е 42. и 43. 42. лекција је врло важна; она говори о употреби релативне заменице, која ће допустити ученику да прави сложеније реченице. Та лекција је један брз и, изгледа нам, врло јасан резиме; али он је, као сви резимеи, мало и сувише систематичан да би га ученици директно могли учити. Професор треба да му да живота у разреду. 1. Релативна заменица као подмет: сца. Употреба цш биће врло јасна ако се професор постара, као што смо ми то назначили, да напише на табли две реченице, у којима ће подвући именицу коју не треба поновити и коју треба заменити рела-