Prosvetni glasnik
просветнп Гласник
16 марта 1921. Међу другим занимљивим новинама које су прожеле немачк-у школу новим духом, вреди нарочито забележити месно проучавање (Нејша1:кипс1е), које замењује у све четири године историју, географију, физичке и природне науке. За време прве две године, та очигледна настава узимаће своје елементе у кругу непосредног посматрања детета и биће само допуњена причама, баснама, песмама, одређеним да оживе, драматизују, удубе то практично познавање средине. У трећој години ће се проширити тај круг посматрања: кретање сунца, фазе месеца, посматрање земље и воде, грађење рељефних планова, проучавање биљака и животиња и њихових узајамних веза. Да забележимо још да је министар Хениш још 1920 прописао за све основне школе по један читав дан екскурсија сваког месеца и, под извесним условима, разреде под ведрим небом. Удата учишељица. Немачка, која је до скоро отпуштала из службе учитељицу која се уда, по новом закону оставља јој слободу да остане и даље у служби: то је једно од освојења Револуције, која је васпоставила једнакост полова пред законом. Врховни суд Рајха поништио је јула 1921 одлуку Баварске, која је хтела и даље да отпушта из службе удате учитељице. На против, Швајцарска се спрема да искључи из школе удате учитељице. У Базелу, јавно мњење је противу њих; учитељи су такође гласали противу њих; и саме учитељице на свом збору су изјавиле „да није у интересу ни куће ни школе оставити истој личности двогуби терет мајке и учитељице". Отуда је нови закон за град Базел прописао да се „уговор с учитељицом прекида удадбом. Удате учитељице које су сада у служби биће замењене у току школске године". Око и глас. — Ги Тома Бусвел, професор на Педагошком институту у Чикагу, употребио је једну досетљиву методу да измери покрете ока за време читања на глас. Служећи се у исти мах фонографом који бележи звуке и кинематографским апаратом да фотографише покрете очију, он је дошао до следећих резултата: Око иде испред гласа, и то код добрих читача брже но код рђавих; у разредима основне школе, оно иде испред гласа за 9 до 14 слова. Из разреда у разред, та је разлика све већа. Она је већа у почетку једне фразе но у средини, и врло мала на крају. Има двојаких покрета ока у назад: покрети почетника који не разуме, и покрети вештака који најпре прелети оком целу фразу. Есиераншо у школама. — Институт Ж. Ж. Русоа био је сазвао у Женеви у месецу априлу интернационалну конференцију ради проучавања питања о настави есперанта у школама. Као што је познато, неколико држава суЈувеле наставу есперанта у( јавне~ПШ оле> основне, средње и професионалне. Друштво Народа је ставило' то питање на дневни ред своје идуће скупштине, и поверило је свом секретариату да спреми укупан извештај о досадањим експериментима и стеченим резултатима. -— Програм женевске конференције био је следећи: 1. Излагање досадањих покушаја по школама а) основним, б) средњим, в) професионалним, трговачким, итд. 2. Логична вредност есперанта као припреме за учење других језика (матерњег језика, страних језика, класичних језика).