Prosvetni glasnik

Средње Школе у Енглеекој

555

што дубље уреже вредност и значај доброг владања, што је сасвим оправдано кад се узме у обзир да вредност сваке ствари расте што се теже добија. Као што се види, цело енглеско васпитање се састоји не из низа лепих и мудрих речи, већ из читавог једног целисходно уређеног низа дела и поступака кроз које енглески ђак има да прође од првог па до последњег дана свог ђаковања, имајући цело време над собом поштену, хуману и савесну контролу своје школе, куће и јавнога мишљења. Истине и правде ради ваља додати да је овакво васпитавање у великој мери олакшано и многим урођеним особинама енглеске расе, којеулазе у њихове васпитне идеале. Шта пак те особине вреде, показује нам псторија тога народа са вишестолетним сталним напретком, у пркос свих препрека, као и она пространа држава којом управљају овако однеговани синови тога народа, и која носи тако скромно име 1ће Вп{Ј5ћ Етр1ге. МИЛОРАД ВАНЛИЂ,

УРЕЂЕЊЕ НАСТАВНЕ УПРАВЕ У ФРАНЦУСКОЈ (Крај) Чињеница што им у неком од споменутих послова помажу у једну руку академијски, а у другу генерални инспектори за средњошколску и основну наставу, ништа не умањује вриједност рада што га они сами извршују. Инспектори академијски врше свој посао врховнога надзора над персоналом, управом и надзором у средњим и основним школама својега подручја према наређењима и упутствима ректора, којега они извјешћују о својим инспекцијама. Надзор ректорски виши је од надзора академијских инспектора. Тај ректорски надзор у ствари је с тим јачи што су ректори чланови савјетодавних одбора за средњошколску и основну наставу који се састају сваке године у Паризу. Ректори, вршећи своје право сталнога надзора над свима заводима средњошколске и основне наставе у подручју академијском, потребни су помагачи генералним инспекторима у министарству. Број генералних инспектора није се повећао према броју завода под њиховим надзором. Они једва доспијевају сваке године походити највеће заводе. У колежима генералне су инспекције веома ријетке. Осим тога инспекције су генералних инспектора нужно веома брзе, те они могу контролирати само примјену програма и метода и по заслузи оцјењивати наставнике. Они не имају времена да контролирају појединости у материалном и управном животу заводском. Много чешће инспекције ректорске свакако осигуравају тачнију контролу и приносе генералним инспекторима и средишњој управи драгоцјену грађу за оцјењивање. Један генерални инспектор овако