Prosvetni glasnik

Филм као забавно и наставно средство

739

Све већи успех биоскопа показује жељу за образовањем широких народних слојева овом „уметношћу", која приличи људима примитивнијег васпитања. Захтеви које је пре сто година могао да поставља Шилер позорници, одбачени су једном уметношћу без интимнијих средстава класичног драмског стила. Уз то, код већине кинематографских представа јавља се особина филма да је у великој мери способан да представља ириродне невероватносши и да их начини вероватним. Људи трче брже но што нормалан човек може трчати; мали нагиб апарата је довољан да изгледа као да јахач јаше низ одсек, што би могао да уради само тако кад не би било земљине теже. Људи скачу кроз ваздух на даљину на коју у природи не могу скакати, или лебде и поред земљине теже над земљом. Овакве представе драже фантазију гледалаца, у толико више у колико вероватније тајанствена техника пред очима изводи немогућности или невероватности. Понајзнатнији је у овом погледу трик који је прво показао Талијан Фреголи, а који је у томе што се догађај изводи обрнутим редом. Онај који се купа, у филму не иде из кабине за купање у басен, већ, у обрнутом положају, из воде у коју је одједном скочио, иде, са ногама у напред, ка дасци за скакање, да одатле, идући све спорије, ишчезне у кабини. Овде се приказује обрнуша каузалносш, и основни закон свих природних појава да се не могу понављати обрнутим редом, овим је потпуно укинут. Тако филм потпуно укида законе, изводи своје представе с ону страну простора, времена и каузалитета, и тако посталим гротескним сликама забавља све гледаоце. Ја сам такве представе радо подносио, управо зато што нас оне сасвим удаљују од природе и износе нам пред очи потпуно други каузалитет. Али сам гледао и један „научни" филм од једнога познатога глумца, у коме ће некакав оболели судија само тако остати у животу ако један од злочинаца којима је он судио пристане да га спасе крвном трансфузијом. На платну се види припрема за операцију, виде се чак јако увећања крвна зрнца како кроз стаклену цев јуре, — све је било егзактно, или се бар чинило да је истинито. После тога се претвори карактер судије у карактер злочинца, и овде се могао човек дивити вештини глумца; али гледалац и не примећује да се у овом моменту, техничким везивањем два каузална низа који природно нису у вези, постигло неприродно дејство. Јер сваки биолошки школован човек знаће да трансфузија туђе крви не може да изазове промену карактера у човеку, и да сви туђи крвни саставни делови у новом организму морају прво да се униште, пре но што се остатак серума асимилира. Али филм је очевидно показао обратно и, у место да поучи, он је учврстио једну научну заблуду, проширену у лаичким круговима.