Prosvetni glasnik

Старање за врло даровите ђаке у Немачкој

655

извесних својствености у систему, ово је неопходно изазвало губитак од једне године. Од увек је била пракса оних који су хтели да иду у гимназију да похађају трогодишњу приправну школу, па да тако ступе у средњу школу у добу од девет година. Да би се савладала ова аномалија, и деци која полазе Уо1к$зсћи1е дозволило се да ступе у средњу школу у добу од девет место од десет година, тј. ако су имала нарочиту инструкцију у немачком језику и аритметици. Приступ у средње школе омогућен је за врло даровите ђаке основне школе помоћу друге две методе које су у блиској вези са реалком (Кеа1$сНи1е). Год. 1884 основане су јавне више школе за средњешколско образовање способних и вредних ђака. Наставна основа је тако удешена да се учење страних језика није предузимало пре треће и четврте школске године, или у добу од дванаест и тринаест година. Овај план дао је могућности ђацима од дванаест година који су свршили пети разред основне школе, да ступе у други разред реалке. Осим тога, овај је план дао могућности ђацима у добу од тринаест година који су свршили шести разред основне школе, да ступе у трећи разред реалке. После свршетка ниже реалке у добу од петнаест година, ђацима је дозвољено да ступе у вишу реалку (Ођеггеа1зсћи1е) без икаквог нарочитог испита. Ова виша реалка је онда трајала од две до три године, и после успешног испита у овој реалци, ђак је био готов да ступи на университет.. На тај начин, реформа у школској организацији, поред тога што је прискочила у помоћ друштвеним потребама, и рушећи стари систем који је ђацима осморазредне основне школе препречавао да дођу до средње-школског васпитања, дала је нарочите могућности за веома даровиту децу радника. II. СКРАЋЕНА ГИМНАЗИЈА И РЕАЛНА ГИМНАЗИЈА Увађање посве новог школског типа, скраћене гимназије, састојало се из четири могућности да се унапреде веома даровита деца сиромашних породица. Ова новоотворена школа почиње са ЈЈп^ег^егИа или нижом трећином гимназије; и прима ђаке пошто сврше седам разреда осморазредне основне школе. Ова организација даје могућности врло даровитој деци да сврше гимназију или реалну гимназију у шест година, па да онда ступе на университет. До душе, одвајање курсева не почиње пре треће године. На тај начин се може постићи идеалан план према коме ђак може добити помног путовођу у одабирању наставних предмета који највише пристају уз његове способности и склоности. Тај нови наставни план огледа се у ове две прегледне таблице (бројеви у вертикалним ступцима означавају број часова у седмици):