Prosvetni glasnik

Тежње савремене историографије

109

гућих комбинација у којој ће оне доћи у неком будућем случају, ствар је јасна. Метеорологија има да рачуна са много мање елемената, који су, сем тога, много приступачнији мерењу, па опет не може са сигурношћу предсказати време 1 ). У социолошком писању историје покушало се да се разним методима нађу општи закони историјског развитка. Сви главни методи тога смера: физикално-механички метод социолога Огиста Конта, статистички Беклов, расно-психолошки Лампрехтов и материалистичкобиолошки Хартманов истакли су као главну своју тежњу да нађу правилност у историјском развитку у неком извесном реду ступњева кроз које пролази људска мисао, култура или људско друштво. Главна се тежња опет свела на периодизирање и системизирање. Што је више расла жеља да се схвати утицај прилика, да се нађе правилност у развоју и општи закони, то се мања важност давала личности као самосталном историјском фактору. Историјским људима оставлЈена је улога репрезентаната или експонената извесних сила и интереса (породице, племена, народа, државе, сталежа, странке, вере, уметничке или научне струје, итд.). Исгорија престаје да буде генеалогија династија и кроника њихових породичних догађаја. Као што се у извештају једне банке или фабрике не говори о целокупном раду подузећа као о личном раду директора, који је извршилац одлука скупштине акционара и по њима изабране управе, тако ни историја више не представља државну акцију као личну владареву акцију. Пословни облик извештаја о раду капиталистичких подузећа: испитивање коњуктуре на домаћем и светском тржишту и приказивање акције подузећа у тој општој привредној ситуацији, установљавање активе и пасиве и потезање биланса, налази своје аналогије и у неким новијим покушајима историографије, која тако хоће да постане извештај о раду државе и народа као о целокупном пословању једне политичко-економске задруге. (Свршиће се) ВАСИЉ ПОПОВИЋ

ПОЗДРАВ СТУДЕНТИМА ТЕХНИЧКОГ ФАКУЛТЕТА (Крај) Толико о распореду вашег рада и вашег времена. Да вам изнесем сад и неколико мисли о суштини и садржини тога рада. Важно је у томе смеру подвући да циљ техничке наставе није да код вас створи слепу веру у непоколебљивост и апсолутну вредност научних

') Види о том излагање Г. Н. Вулића.у његовој приступној академској бе седи: Историја као наука (Глас С. К. А. 58).