Prosvetni glasnik

Наставни рад и наставна средсТва

213

воту. У свима овим случајевима интересовање васпитаниково би служило као објективно знање. — Но човечји дух може узимати и субјективна учешћа прсма појединцима у друштву, према заједници, према Богу, и на тај начин духовно дружећи се развијати симпатичке, социалне, патриотске и религиозне интересе. Земљописно градиво не само да проширује искуство, него је кадро да пробуди саучешће за људе који трпе под непријатном климом, или који су под ударцима каквог деспотизма заостали у култури и образовању од других срећнијих народа, или духовно участвује у свима добрим делима које нам повесничко градиво пружа уз ову наставу. Лепоте и дражи наше отаџбине, поред естетичког интересовања, буде и патриотска осећања, развијају љубав према њој и роду нашем. Упознавајући величанственост и красоту онога што је на земљи створено, васпитаници се науче ценити и онога који је то све створио. На тај се начин крепи вера и поуздање у Бога и унапређује развијање религијског осећања. 1 ) Из овога се види колика је важност земљописне наставе са гледишта принципа многоструке заинтересованости и потпомагања извођења највишег васпитног циља. Стога је неопходно потребно посветити му особиту пажњу у основној школи. Специално, нак, у данашњим нашим приликама у нашој земљи, када се нашао наш народ, који је столећима био раскомадан и живео у више разних држава и под разним приликама, уједињен у једној држави, потребно је неговати ову наставу што рационалније и свестраније. То нам налаже и дужност с погледом на задатак наше националне школе у данашњим приликама, и улога коју земљописна настава врши у погледу развијања свести о националном и државном јединству, које имамо да спроводимо. Земљопис у нашој националној школи мора бити са матерњим језиком и повесницом у средишту круга целокупне наставе. Он се мора везивати по принципима концентрације наставе са свима предметима основне школе, и у свакој прилици, где је год то могуће. То је већ нужно и са оног дидактичког гледишта по коме се у опште не сме издвајати и изучавати засебно и искључиво градиво које обухвата природни и друштвени живот, јер то сачињава и обухвата у целини духовни живот човеков, и знање којим се хоће да утиче на васпитаников духовни живот мора да буде у хармоничкој и концентричној вези. Мора се признати да се земљописна настава у нас у опште у целој држави не изводи рационално и обимнопрема важности и значају њеном, То доказују и извештаји надзорнички, и многе појаве које може констатовати сваки који беспристрасно посматра наш школски живот и ') Види: Мих. М. Станојевић, Методика земљописне насшаве, стр. 13—14.