Prosvetni glasnik

Наставни рад и наставна средства

217

При обрађивању појединих крајева могле би се узети у главном ове диспозиције: 1. Облик земљишта. 2. Воде. 3. Клима. 4. Природни ароизводи. 5. Становништво и култура. 6. Топографија и саобраћај. На овом ступњу наставе треба да ученици уоче и утврде добро чињенице. Треба да сазнаду да од облика земљишта и његове висинске разгране зависе у главноме многи географски одношаји: распоред извора, обиље воде, ток река, путови, насеља, итд. Реке су природни трансформатори земљишта. Њихов је утицај врло велики на стварање и прекрајање земљишта. Од јачег или слабијег гранања њихових мрежа зависе многи физички одношаји крајева кроз које протичу. Климу треба само обрађивати у толико колико да се покажу најзнатније појаве и облици њени. Према земљописним орографским, хидрографским и климатолошким појавама дају се оценити чињенице које стварају обиље животињског и биљног света. На трећем ступњу наставе имају да се створе и ојачају асоциативне везе представа. Рекли смо напред да је циљ наставе не само да даје ученику извесно знање, већ и да то знање доведе у везу са оним што је ученик пређе имао, те да се то стопи у једну целину, која ће постати права својина ученикова. Тога ради треба да се пореди ново знање са старим, да се добију нове везе аперцептивних представа, да се утврди оно што је лабаво или што се није добро схватило, итд. У томе послу наставник има у земљописној настави доста градива за поређење. Тако, могу се поредити: брда по висини, по оближњим долинама, по облику, нагибу, шумовитости, кршевитости, итд.; реке: по извирању, току, дужини, речној мрежи, итд.; поједини крајеви: по пластичности, обиљу воде, обиљу природних производа, плодности, насељености, итд.; поједина места: по величини, насељености, индустрији, трговини, итд. Могу се поредити климатолошке, здравствене, рударске и друге прилике, народне особине, темпераменат, досетљивост, обичаји, итд. Најзад се може поредити цртеж с картом, дотични крај који се изучава са завичајем, итд. Најзад, треба све што је изучено да се систематизује. Треба да се изведу закључци, појмови, резултати, итд. То треба ученици да упамте и запишу, а нарочито код планина, река, равница, лековитих вода, животиња и биља, људских занимања 1 ), итд. ') На пр. код планиш: >тичу на реке (извори, обиље воде, силазак њихов, ток, итд.), климу, занимања људи, развијеност рударства, отежавање саобраћаја, телесме и духовне особине код људи, итд. Код река: утичу на плодност земљишта, чине п )моћ човеку (покрећу воденице, пад воде даје снагу за покрет у фабрикама, итд.), помажу саобраћај и промет, пружају човеку прилике за разна занимања, помажу или шкоде здрављу, потпомажу насеља, итд. Код равница: утичу на климу, помажу саобраћај утичу на развмјеност биљног света, н^ карактер здравл.а, итд.