Prosvetni glasnik

230

ГТросветни ГласниК

и. с. и ж. с., онда би изгледало да су оба ова детета подједнако заостала, т.ј. за 2 године. Сасвим се друкчија слика добија ако се израм с 3 чуна к. и. код оба детета, код млађег детета к. и. == —— ; = = 0'60; ж. с. о код старијег = 0'83. Разлика је, као што се из овог примера види, између оба начина израчунавања велика, и нема сумње да је к. и. бољи израз правог стања ствари. При израчунавању к. и. треба и. с. и ж. с. изразити, где је то потребно, разломком са једним десетним местом, а к. и. се тад може израчунати за два десетна места. ЗАВРШНА РЕЧ Писац осећа да је са овом расправом задоцнио. Б. С.-ова метода није више тако у моди као што је то био случај пре неколико година. Одушевљење које је она изазвала у психолошким и педагошким круговима, престало је. Што се више по њој радило, све су више избијали њени недостатци и мане. У главном су учињене две врсте замерки: једне критикују у опште цео систем мерења интелигенције, друге се више односе на појединости. Нашло се да поједини тестови нису добро изабрани, да врло много зависе од знања стеченог у школи или случајног искуства, да се њима често испитују способности које стоје у врло слабој вези са интелигенцијом, док су занемарене извесне главне интелектуалне функције. Констатовало* се са више страна, и то на основу стеченог искуства при раду са Б. С. методом, да су тестови за млађу децу одвећ лаки, док су тестови за старију децу одвећ тешки. Ми у ове замерке овде нећемо улазити, јер ће о њима бити речи у посебној расправи. Овде ћемо се задовољити да само напоменемо у ком би правцу имала да се креће код нас примена Б. С. методе. 1. Пре свега требало би извршиши проверавање и прилагођивање тестова. Ми смо још при опису појединих тестова приметили за понеке да су сада за наше прилике неприменљиви, и да им треба тражити замену. То нарочито важи нпр. за експерименте с новцем. Ми смо ту учинили извесне предлоге, али они не значе ништа дефинитивно. Свакако да ни слике које су Б. С. показивали париској деци, нису погодне за нашу децу. Приметили смо већ да се Бобертаг у Немачкој служио другим сликама. Такође смо приметили да не би било згодно тражити од наше деце да пореде хартију и картон. Тако исто не би се код нас (и ако је овај тест за одрасле) могли поредити еуепетеп* и ауепетеШ, већ и зато што за другу реч немамо згодног израза. Па ни разлика између револуције и еволуције се не би смела тражити, јер претпоставља извесно научно знање. 2. Али сем ових исправки, које нцм се намећу још на први поглед, требало би провери ги све тестове, т.ј. целу скалу од почетка до краја,