Prosvetni glasnik

Средњевековна хуманистичка школа у аутономнОј комуни Хвара

235

нуто је изричито да то не важи за учитеља (таез^госП зсо1а) и лекаре, који имају да задрже своје дотадашње плате. Крајем XVI века школа није више на својој ранијој висини. Кад год. 1678, 13 јуна, бира велико веће новог учитеља, истиче да „изабрани не сме друкчије него само лично да поучава и чини све оно што се тражи за добро васпитање деце, а да се може посветити овоме с оним жаром који је потребан у таком важном послу, не сме изабрани да поучава више него граматику и хуманистичке науке, да, не прелазећи више од онога, може да одговори својим дужностима једнако према свој деци". Иначе се учитељ редовно даље бирао у седницама великог већа, које му је одређивало и плату. Прву, елементарну обуку у читању и писању вршио је у XV столећу исти учитељ који је поучавао хуманистичке предмете. У XV столећу бирало је „велико веће"; од времена на време, помоћника учитељу. Он се зваше „репетитор", Хварски су пучани желели да тог репетитора бира „пучка скупштина". кад већ учитеља хуманистичких предмета бира „велико веће", шта више, они су једног и изабрали. Против тога протестовала су властела код владе у Венецији, наводећи да се тим окрњују њихова права, на што је млетачка влада дала њима за право и 15 маја 1562 укинула избор учињен од пучана. Друга школа још од XIV столећа, и то врло добра, бејаше у манастиру доминиканаца у Хвару, са одлично васпитаним наставницима, између којих бејаше и велики панслависта, Хваранин Винко Прибоевић. Али у ту су се школу примала само она деца која су хтела да се посвете калуђерском животу. Год.1579, 3 фебруара, опомену апостолски визитатор Валиер хварски каптол „да не доликује да клерици заједно са световњацима иду у школу, и да треба изабрати згодног свештеника да их учи, а исто тако и једног који ће их учити музици и певању". На основу визитаторовог предлога изабраше хварски каноници, 4 фебруара 1579, архипрезвитера Николу Газара за учитеља, „да клерике учи граматици". За тај ће посао имати, место једног дела прихода који му дневно припадају, два. Та његова служба да поучава клерике, имала је да траје дотле док то каптол буде хтео. Истовремено беше утврђен начин избора његова наследника у поучавању. Каптол је имао да изабере неколико способних људи за тај посао и да их предложи бискупу, који ће онда изабрати најспособнијега за учитеља, а као награда даће му се дневни приход као каноницима. Како се није могао тако лако да нађе човек који ће добро да поучава граматику, то беше решено да, сем споменутог прихода, добија учитељ још приход Св. Марије де Буте.