Prosvetni glasnik
54
Просветни Гласник
Познато је, да у нашој Краљевини има великих територија, читавих области, где је у већем делу шуме нестало, а са шумом упоредо и свих оних директних и индиректних користи, које шума даје нашем човеку и чији се недостатак тешко осећа и у привредном, а с тиме уопште и у социјалном и културном животу нашега народа. Органи Министарства Шума и Рудника настоје да, колико је могуће, приведу опет шумској култури она земљишта, која су за подизање шума подесна и где је шума потребна, да врши своју велику задаћу. Има много препрека томе раду. Не само да још недостају потребна финансијска средства, са којима би се радови око пошумљивања могли изводити у већем стилу, него постоје на много места и препреке са стране најширих народних слојева, који још увек сматрају, на много места, рад око пошумљивања сувишним и непотребним. Неразумевање са стране народа у овом правцу много пута је узрок, да се најплеменитије настојање око подизања шума, у извесним случајевима, извргне у обичну шикану. Јасно је, да се већи резултати око подизања шума неће моћи постићи све дотле, док најшири народни слојеви не узму активног учешћа у овом правцу. Почетак би требао да дође већ из основне школе. У доба кад се детету отварају очи, да научи читати и писати, од велике би користи било по државу и целину, да дете што више упозна природу, а нарочито да заволи шуму. У вези с тиме већ је одређен од стране Министарства Просвете т. зв. „дечји дан за пошумљивање". Мени је част, Господине Министре, да Вас умолим да овај почетак око одгајања школске младежи и даље проширите и да по могућности предузмете: 1) да се свуда, где је могуће, подигну мањи школски расадници; 2) да се свуда, где је могуће, подигну школски гајеви-, 3) да школе ступе у везу са надлежним шумским установама, радидавања упутаиради набавке потребног семена, односно садница". Достављајући овај акт Господина Министра ШумаиРудника препоручује се свима учитељима-цама, а особито сеоским учитељима-цама у Јужној Србији, Црној Гори, Далмацији, Босни и Херцеговини, Хрватском Приморју и Лици, да свој просветитељски рад упуте и у овом правцу. Таквим својим радом они ће знатно допринети благостању свога народа и тиме ће му се одужити за велике материјалне жртве, које он подноси и за њих, а што је још лепше, таквим ће радом задобити љубав свога народа у чијој средини живе и раде. Школски ће надзорници приликом оцењивања наставничког рада нотирати, поред чисто школског рада и рад учитељев у овом правцу; они ће то учинити и у Главној Уписници и у своме извештају, који подносе Министарству Просвете.