Prosvetni glasnik

1020

Просветни гласник

Кратак преглед словеначке књижевности (само најглавније). Књижевност XX века: данашња књижевност (опште црте). б) Штиво. Препоручити ученицима да сами прочитају што више књига и о томе се уверити приликом пропитивања. Поједина места, особито из Његоша, Бранка, Змаја, Јакшића, В. Илића и др. учити и напамет и рецитовати. в) Писмена вежбања као и у III разреду, с тим да се реферати читају и претресају на часовима. Усмена вежбања за све разреде. Излагање садржине и расправљање појединих тема из лектира; учење одабраних песама (нарочито народних) напамет; рецитовање прозних и поетских састава; декламовање; извођење дијалога (појединих сцена, чинова или целих краћих комада). Напомена. 1) Наставници морају предавати на сасвим чистом књижевном језику, јер само тако моћи ће неправилности и локална отступања потиснути књижевним језиком. 2) Учење и граматичког облика, и литерарне форме, и одељка из историје књижевности мора бити непосредно везано за штиво. Као штиво употребљавати подесне читанке (антологије), најбоље књижевне листове (нарочито са чистим књижевним језиком) и специјална издања за школе (појединих писаца извеснога доба, извесне књижевне врсте итд.). У старијим разредима и одељке из најбољих и' најподеснијих дела светске књижевности. 3) Читању (тачном, логичком и естетичком) посветити нарочиту пажњу. У првој години на 15 дана дати нарочити час читања изабраних прозних и поетских часова савремене наше књижевности и подесних краћих састава туђих књижевника (н.пр. Тургењевљевих Песама у прози; А. Доде-а Писма из моје воденице). У другој години то исто на 20 дана, а кад год буду прилике допуштале, неговати лепо читање и у трећем и четвртом разреду (у последњој години читати и најпознатије одељке из класичних дела светске књижевности, разуме се у добрим преводима). 4) Погрешке ученика треба систематски, савесно и марљиво исправљати, како у говору (печу, волем, дошо итд.) тако и у писменим радњама (стил, језик, правопис, интерпункција).