Prosvetni glasnik

Општи д е о

121

27 О.н.О р. 7601 Господин Министар просвете, под О.н. 4-11-1933 год. бр. 7601 од 3 фебруара 1933 године, доКомбинсвање разреда у нео Ј е ово осморазредној народној „Ради остварења осморазредне народшколи - не школе неминовна је потреба спајања два и три разреда у један наставни разред, што је потпуно у духу § 49 Закона о народним школама (3 и 4 став). Али појмљиво је да сваки разред није за спајање, на пр. I и II разред не може се ни у којем случају спајати, ниги I и III разред, или I и IV разред итд., јер се њихови програми не могу наизменично замењивати. Може се донекле спојити II и III разред али ни ту се не може извршити потпуно спајање, пошто се рачун с основима геометрије, земљопис и позиавање природе не могу размењивати из дидактичких разлога. Спајање III и IV разреда основне школе нешто је лакше изводљиво; но и ту извесни предмети не могу се размењивати наизменично: ту се појављују као сметња рачун с геометријом (који се мора предавати у засебним часовима), историја и земљопис. У приликама мсраће се каткад извршити спајање II и III разреда, или III и IV разреда, само ће се ипак морати означени предмети засебно обрађивати. Тек у вишој народној школи могућио је рационално извођење спајања наставе 1в. са Пв. разредом, Шв. са 1Ув. разредом, или 1в. са Нв. и Шв. разредом. Спа.јање разреда у овом случају значи програм из два или три разреда изводити постепено, тј. сви означени разреди уче прве године програм 1в. разреда, друге године програм 11в. разреда и, најзад, треће године уче програм Шв. разреда. Ипак се и овде морају извесни предмети засебно предавати: пољопривреда у Шв. рарзеду (јер је бесмислено да се овај предмет раније учи) и рачун с основима геометрије. Наизменично извођење програма најлакше је у 1в. и Ив. разреду и Шв. са Г\/'в. разредом, што претставља најбољу комбинацију, где се мора једино рачун с геометријом издвојити у засебне часове. У овом случају док наставник ради на пр. рачун с 1в. разредом, дотле ће ученици Пв. разреда радити задатке у клупама из рачуна њихова прогоама или пак радити писмени задатак из народног језика итд. По некад ништа неће шкодити да наставник ради у циљу утврђивања и програм 1в. разреда: утврђивање старог знања и изоштравање рачунске логике у подесним задацима. Такав ће исти однос бити код групе спајања Шв. и Г/в. разреда. Код спајања вештииа окретан наставник наћи ће лако моменте спајања и раздвајања, па ће тако и наставу подешавати. Ручни рад, цртање и телесно вежбање може се и по групама индивидуализовати, а не само по разредима. Комбинације разреда могу бити овакве: 1) Ако је осморазредна народна школа с јједним одељењем (има свега једну учионицу), онда ће се на основу напред изло-