Prosvetni glasnik

ОГЛЕДНЕ ШКОЛЕ

РЕФОРМА НАШЕ ШКОЛЕ Школа је важна друштвена установа Она у друштву врши једну важну социјалну функцију: васпитање народног подмлатка. Школа треба а и мора у свако доба да буде израз општег народног живота а и најбоље огледало једног друштвеног стања. При свакој друштвеној реформи школа игра најважнију улогу и јавља се као најјаче средство за увођење у живот националних и опште културних идеја. Отуда за њу постоји велико интересовање. Школа мора увек с једне стране да иде упоредо са развојем и напретком друштва, а с друге стране да иде упоредо са развитком и напретком психолошко-педагошке науке. Ценећи према свему ономе што се дешава око нас, ми се налазимо пред значајним реформама у свима друштвеним установама, па и пред реформом наставе и васпитања у нашим школама. И поред тога што је школа код нас предмет велике пажње и великог интересоеања, ипак њој се стављају доста велике замерке. Морамо признати да су резултати наше школе доета слаби, јер се у њој не ради како треба. Мислим, да нећу м:ного погрешити ако кажем да нашом школом готово нико није задоеољан. Н>оме нису задовољни у довољној мери ни ђаци, ни ђачки родитељ.и, па ни наставници. У данашњој школи о многим стварима :се не води доеољно рачуна. И поред свега тога што је већ утврђена истина да школа постоји само детета ради, ипак она о детету не води доеољно рачуна. Наша школа је мучилиште за децу. Она нема за њих нимало привлачноети. То се најбоље види по томе што деца радије иду из школе кући, него од куће у школу, јер школа, оваква каква је, није за децу Никакав извор живота и радости. Она не спрема ученике у довољној мери за живот у друштву. Она својим уређењем и накарадним радом угушује код ученика личну иницијативу, спутава развиће критичког духа и омета развијање узајамног помагања међу ученицима. Данашња школа не даје прилике ученицима да развијају све своје снаге. Наша школа не ствара продуктивне раднике, већ несвесво ствара мале сметењаке који тек по свршетку школоварћа имају да уче нову школу, школу живота, која има врло мало везе са школом

Тодор Лилић