Prosvetni glasnik

Недостаци нашег уметничког прегалаштва

101

већих градова. Без здравог расуђивања и техничких искустава ми нећемо успети да искоренимо многе заблуде погрешно схваћеног грнчарства. Пре него што се наметне облик каквој материји треба упознати њену природу, њена средства, треба осетити њене могућности. Међутим, еа колико извештачености и дисхармоније, са колико одсуства дубљег иопољавања и замашнијег остварења следи наша модерна керамика пут уметности? Зар се геометријски декор наше тканине може применити на облу површину Лонца, која не подноои укоченост правих линија већ тражи ноншалантну слободу рукописа? Зар претерано компликовани облици какве вазне не вређају мирноћу и рудиментарну једноставност керамичке посуде? Зар метални оксиди, захваљујући топлоти пламена, не дају лонцу божанствену безмерност и расплинутост боје, дубину тона и органску повезаност печене глине са њеним спољним и оплемењеним омотачем? Па зашто онда фалсификовати овај једино исправни поступак употребом уљаних боја и лакова, тј. служити се овим средствима који не доприносе лепоти керамичког испољавања? Безумност и свирепост неправилне технике треба осудити, онемогућити, јер досег фино васпитаног човечијег чувства као и домет нашег суптилног али јасног осећања ствари траже више истинитости и лепоте на површини керамичког материјала. Сваку мисао, сваки рад примењене уметности, треба знати објаснити, рашчланити и тако осетити да се увиди да уметничко дело није производ пуке случајности и безразложности. У начину компоновања, у вештини извођења, у избору колорита, у познавању материје, у осећању мере, огледа се вредност сваког производа. Обрада метала подлеже, такође, овим законима, који, кад су правилно примењени, могу да даду и обичном уличном стубу једрину облика и елеганцију линије. Метале обрађујемо мануелно и механички. И један и други поступак може да служи серијском извођењу успелих модела — дакле условљава индустријску производњу. Разуме се да ће нови алати као ковничка преса, те нозе техиике као аутогено и електрично заваривање метала омогућити постанак нове врсте уметности, тј. уметности квалитативних резултата и позитивних формула које ће разбити и онемогућити застареле предрасуде нашег васпитања и укуса. Ковине и ливене предмете сусрећемо свугде, у ентеријеру као и Просветни гласник бр. 3—4 8