Prosvetni glasnik

Змај, великн дечји песник

245

Домаће сцене Змајеве из дечјег живота незаборавне су као слике холандских мајстора: мале сестре испитују новорођеног брата са ружичасткм прстићима и првом косидом скоро невидљивом, те изазива код њих асоцијацију са дедином ћелом. У Страшној причи свако дете носи други израз на лицу као одблесак свога душевног доживљавања. Ова мала песма улази у општу књижевност, као Чеховљева Деца, са којом причом има извесне сличности. Сем реалног живота Змај је у своје слике уносио и много маште, што деци веома годи. Ту је мачак са саоницама и тужно лице цица маце што немају прапораца за Еећу параду, жабац који носи жену на својим лећима са обилне гозбе, мишеви сватови са упрегнута четири зекана. Много раније од Дизнијевих слика наша деца су изоштравала фантазију на чика Јовиним песмама. ГТетао поносито стоји изнад своје породице и пригнувши главу пребројава ново излежене пилиће, док срећна квочка прима честитке; пачићи у школи са старим патком учитељем у наочарима; зека из јендека, у којој је сваки стих нова слика, — све те сликеописи неизгладиво се урезују у дечју душу. И у том погледу Змај је као учитељ наших млађих песника још неиспитан и неоцењен. У списима Змај је успевао и вешто развијеним паралелизмом, познатом цртом сваког доброг причања. Поред дурљивка бате поставио је д.^зну добросрдачност његове сестрице, уз зиму од које Цајки зебу прсти, даје да она осети и дах пролећне топлоте. Уз пламтеће очи вука који шкљоца блиставом белином оштрих зуба да се деца најеже од приче о њему али ипак желе да чују даље, описује Палчицу што живи у лали, у пријатељству са лентирићима, па када јој се прохте узјаше на једног од њих и прошета се по рају. Змај је писао и сувише много да би његове песме по облику могле бити беспрекорне. Некада изневери ритам, некада се осети силом сковани слик, илк се спотичемо о елизије, које се са мало настојања могле избећи. Али је језик Змајев изванредно богат није узалуд позназао кародне песме и Буков речник до танчина. Савесно познавање свога језика је једна од добрих страна наше романтичарске омладине. Језично богатство Змај је развијао код деце и стиховима за допуњавање. Просветни глагвик бр. 7—8 2