Prosvetni glasnik

СРЕДСТВА ЗА УМНО ВАСПИТАЊЕ И САМОВАСПИТАЊЕ Обрада школске наставе у погледу умног васпитања и самоваспитања, поред разних школских справа и учила, врши се обично помоћу уџбеника. Доцније, по свршеној школи, стече-но школско знање допуњује се и усавршава помоћу других књига стручног или опште-научног значаја. За ово усавршавање било у једном или другом правцу, или једновремено у оба правца, постоји огроман број разних књига, али је мало капиталних дела тј. оних која су сама по себи довољна да пруже свестраку грађу за дотичну грану знања, па да није потребно прибегавати мање важним књигама које често пута могу бити лоша прерада, имитација или плагијат поменутих капиталних дела. То су, дакле, књиге другостепеног значаја. Као такве, оне су пре свега сувишне, а сем тога личе на паразитне биљке које живе на рачун јачих организама. Евакђеље на пр. ништа не би изгубило од своје узвишене божанске мудрости када би, којим случајем, бкла уништена она читава брда књига објављених у Еези са њиме, било да га тумаче, бране и допуњују. Јер ове књиге нити су што лепше измислиле, нити су што боље протумачиле, нити Еванђеље чим бољим допуниле, нити је оно нмало потребу да буде брањено. Штавише могло би се рећи да су ове, тако да их назовемо, допунске књиге у извесним случајевима Еванђењу више шкодиле него користиле. Такав исти случај могао би се навести и у погледу осталих књига од капиталног значаја. С обзиром на мали број озаквих дела њих није тешко пронаћи и њима се за своје самоваспитање и самообразовање обилато користити. Али треба имати у виду чињеницу да су многа од оваквих дела тешко схватљива, да су због тешкоће стила или дубине нисли, или обојега заједно, не-