Prosvetni glasnik

Дискусија са радне седниц« н резолуциЈа

485

ће се отварати по једном систему. Примећује да је у просвстном плану изостављено отварање завода за учила и филмове. Наглашава да учила која долазе са стране нису добра и да не одговарају потребама нашег народа, наше омладине. Кад би се установио један завод за израду учила и филмова, уштедело би се много и све би се школе снабдевале потребним училима. Исто се то тиче и филмова. Филмови са стране не одговарају нашим приликама. Сматра да би филмови имали највише дејства и утицаја. Моли да се унесе још једна новина, а то је радио. фонија. Што се гиче пољопривредних школа, треба да се подигну грађевине. Држава то не може јер то изискује огромну суму новаца. Стога он даје сугестију да ес у овај школски план унесе уредба да свако село или крај мора подизати и задружну школу, школу коју би изградили задругари. Што се тиче формирања људства, он моли министра да се по овом питању други пут расправља. Др Никола Поповић, ректор Универзитета — наглашава како је министар просвете и вера својим двогодишњим радом хтео да створи један апарат у циљу да подигне духовни, културни ниво нашег народа, и у томе раду он се руководио једним начелом: „Наша омладина се има васпитавати у духу народних традиција, а образовати у смислу народних и државних потреба." У овоме је садржан читав просветни програм. У томе духу је извршена и реформа нашег Универзитета. Говори о значају Универзитета каб апарата за постизање тога циља. Наглашава шта Универзитет значи у општем културном подизању нашег народа. Универзитет је стручна школа пар екселанс. Морамо бити начисто шта наука значи за историју живог човека, за историју једног народа. Једне су ствари дефинитивно решене, а то је да наука поред религије, уметности, политике, претставља једну од најважнијих форми у којој се изграђивао духовни живот човека. Наука и религија се не искључују, оне се допуњују. Данае сваки научник зна да у овоме свету има ствари које су нашем разуму недостижне. Наука може да нам осветли један део стварности. Без науке човек би живео на врло ниском ступњу. Без науке ниједан народ не може да освоји место међу осталим култураим народима. Без ње и ми