Prosvetni glasnik
66
Просветни гласник
Далеко би нас одвело ако бисмо хтели набрајати све узроке који су довели до таквога стања. Ипак сматрам за дужност да овом приликом констатујем, да сам Универзитет као установа и већина његових наставника сносе за то мањи део одговорности. Највећи део кривице отпада на опште прилике које су онда владале, као и на спољне утицаје, чисто међународног карактера, који су нажалост били одвећ моћни. Да је одиста тако, најбоље се види из следећих чињеница. Када сам пре две године приступио реформи Универзитета, ја сам у своме раду био свесрдно потпомогнут од стране универзитетских наставника, њиховим учешћем у одбору који је израдио основе универзитетске реформе. Ова реформа не би се могла спровести ни тако брзо ни тако успешно, да нисам имао на расположењу добронамерне и корисне савете и мишљења господе са Универзитета који су се искрено и предано, заједно са мном и мојим ближим сарадницима, заложили да та реформа испадне што боља. Али, сви ми добро знамо да нема те реформе нити тог система који би били савршени. Много зависи од људи који их спроводе. Човек, дакле, као свесна и одговорна јединка, је главно. Зато је и основна црта наше универзитетске реформе баш у томе да се дође до појачане личне свести и одговорности, како наставника тако и студената. Не може се више дозволити да Универзитет, за који наш народ подноси толике жртве, васпитава народне непријатеље наместо да му даје способне и родољубиве школоване синове. Наш млади човек мора се још на Универзитету научити да дужности долазе испред права, и да се ова последња стичу само радом, поштеним и самопрегорним, корисним по народну заједницу. Разним прописима универзитетских и факултетских уредаба предвиђено је да се студенти Универзитета још у току својих студија имају упознати са својим будућим позивом. Даље, они ће бити принуђени да раде и да навреме полажу испите. Један од најважнијих од тих испита јесте сам пријемни испит, који треба да омогући селекцију преко које ће се нашем народу осигурати морално и интелектуално елитно воћство. У складу са планском просветном политиком допете су одредбе које обезбеђују школовање наше