Rad ustavnog odbora Ustavotvorne skupštine Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca : I. Debata u načelu o Nacrtu Ustava

Стенографске белешке

11

бежите од тога. Усвојимо тај начин рада. Ако усвојимо тај начин рада, Устав који је поднела Влада ii који је ту, не мржемо мимоићи, ми ћемо о њему водити дискусију. 0 другим Уставима не можемо говорити јер их нема, а пословник каже, да сваки од нас има право да га поднесе. Ми ћемо имати чисту ситуацију и брзо ћемо Устав свршити. Ја дакле помажем предлог г. Дивца и мислим. да је оправдан, јер убрзава рад. д-р Анте Дулибић : Господо, мени се чини да часовито не можемо прећи на начелни претрес■ ове законске основе и да изменимо сада мишљење гледе начелног питања, ево са кога разлога. Јуче је добро рекао наш г. Председник, да ми морамо да створимо Устав на темељу материјала што је дала Влада. Ми морамо повести дискусију око тога, али немамо баш тога материјала већ се само говори о Уставу који садржи параграфиране тачке. Ми код овога нацрта Устава немамо потребног образложења и разјашњења као што један законски нацрт треба да буде пропраћен. Ми не можемо бити свесни шта хоће баш Влада. Овде има јако добрих ствари које се могу примити, ако се тумачи шире и на један начин. За то мислим да би било потребно да ми имамо бар оне прилоге о којима је било говора, ако сам добро разумео, у скупштини. Влада је пропратила овај Устав са 20 прилога. Ја мислим да ти прилози садржавају, можда ја незнам, али можда се ради о законима, које скупштина мора да створи баш на темељу Устава, можда се ради на стварању оних закона, на које се Устав позива и који ће морати бити створени. Из тих прилога знаћемо праве пнтенције Владине п знапемо шта Влада мисли о појединим установама овде, које су задржане у овоме нацрту. u онда ћемо тек тада моћи једну начелну дискусију провести, са пуно више темеља и са већом брзином. Али док ми стојимо на предлогу господина Дивца и друге господе овде, ја мислим водеви једну дискусију, која ће бити у суштини стерилна, говорићемо на празно и не ћемо бити свесни правог стања ствари. Ми ћемо бити свесни ако добијемо материјал о коме се каже да га je Влада већ предала Скупштини са нацртом Устава. Ми ћемо бити тек онда на чисто. Ја сам чуо да разна господа кане предложити своје посебне предлоге гледе нацрта Устава, и онда кад будемо имали тај материјал и кад зберемо тај материјал, моћи te се дискутовати са већом компетенцијом и брзином, јер ће се онда изоставити из дискусије много што шта, што би иначе дошло. Ја не велим да треба сачекати 14 дана, данас је други дан нашег рада, сутра нема расправе, прекосутра биће расправа и ако би се могли сложпти у TOftie, да се остави неколико дана, ја сада не кажем толико и толико дана, него кажем да се остави који дан, па било 14 или 12 дана, могло би се сгавити на срце странкама, да што пре свака група донесе свој предлог, и да се има могућности да можемо сабрати тај материјал и да можемо почети дискуси!у темељиту и хитру, а да се не бавимо стварима које су сувишне. За то бих учинио један посредан предлог, да би се оставило неколико дана за стављање посебних предлога и стављам као конкретни предлог да умолим господина председника да нам се даду прилози, који te нам пуно служити на разјашњење Устава и омогућити да се оријентишемо гледе намере Владе и даље. д-р Мехмед Спахо: Ја бих у вези с ови.м што је рекао г. предговорник споменуо да је г. Министар Правде у одбору за промену пословника казао, да је Влада спремила читав материјал о Уставу, а ми смо добили необразложен нацрт Устава а од Владе на-

метнути ПOС.IOВНИК прописује чак и за посланике да морају сваки своје амандмане образложити. Влада је предложила нацрт Устава без образложења и ставила је у дужност иосланику, да свој а.иандман образложи. Овде Влада није служила томе примеру и не може се започети начелни претрес докле немамо у рукама материјал који нам је преко потребан. Дозволите да о нацрту Устава не могу расправљати ако нисам могао разабрати Владине мисли из сухопарног нацрта Устава То се не може сазнати, нама је потребно то образложење и магеријал. Ја, дакле, у првом реду молим да нам се тај иатеријал што га je Влада обећала донети, стави на расположење и да имадемо прилику да тај материјал проучи.но. То је једно. Друго не бих се могао сагласити са предлогом г. Председника о начину расправљања у одбору у појединости.ма. Господин Председник је за одбор предложио начин расправљања који је прописан за Уставотворну Скупштину, наиме начин, да се расправља о сваком одељку, (Председник: Ја ништа нисам предложио у томе погледу.) Извините, господине Председниче, ја о томе онда нећу говорити. Ја молим, да нам се каже, шта је са материјалом који је Влада предложила и шта је са образложен.ем. Минисшар Правде и Консшишуансае Марко Трифковић: Право да вам кажем, ја не могу да разумем г. д-р Спаха, који у једном овако озбиљном послу и у овако озбиљно.ч раду мисли, да му треба да гађа Владу. (Д-р Мехмед Спахо: Кад год Влада погреши треба je гађати.) јесте, господине, и ја сам за то, да се Влада гађа кад погреши али кад Влада нешто добро уради, ја мислим да је не треба онда гађати или бар не треба вреДаги ову велику Уставотворну Скупшгину, не треба je вређати овде у одбору и не треба да буде вређана од оноге, који ,је њен делегат. (Д-р Мехмед Сиахо: Господине Министре немојте мене вређати, ja ниса.ч никога вређао.) Г. Спахо je рекао, а то су сва господа чула, да је овај пословник наметнут. To je г. Спахо рекао. И то ваљда г. Спахо Hete порећи, А кад Уставотворна Скупштина изгласа један пословник, а г. Спахо 'и даље тврди да је наметнут, ја мислим да је то вређање Уставотворне Скупштине. (Д-р Мехмед Саахо: Први је пословник наметнут. Председник: против тога ja протествујем.) Г. Спахо вели, како је влада. обећала некакав материјал и он тражи да влада тај материјал дб, али оно што је влада требала да дЅ то је био нацрт устава и влада је тај нацрт устава дала, али влада се није зауставила само на томе, као да je знал-а да te пасти такве примедбе какве су пале од стране г. Спаха Влада је послала уз овај нацрт и нацрт владе г. Веснића и нацрт уставне комисије и послала je нацрт г. Ст. Протића (Д-р Мехмед Саахо: Ѓде је то? Ми то нисмо добили) Извините, господине, ја то не знам где је, ја сам министар, члан владе, али нисам овде у Председништву Народне Скупштине. Ја то не знам. Влада је послала тако исто и мишљење г. Слободана Јовановића и одговор г. Лазе Марковића; оно што је имала на расположењу она је то послала. Влада жели да се устав збиља детаљно дискутује али оно на што влада не може пристати то је да се дискусија, без икакве потребе, развлачи. (Д-р Мехмед Саахо: To и ми нећемо). Кад по пословнику, који је дело Уставотворне Скупштине, стоји, да се на првом месту има узети нацрт Устава владиног онда ја мислим.да је ствар тако јасна да о томе не треба дискутовати. А што је унето, да рок буде 14 дана, то је унето зато да и остала господа посланици имају времена, 2*