Rad ustavnog odbora Ustavotvorne skupštine Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca : IV. Debata u pojedinostima o nacrtu Ustava i o amandmanima
18
XLIII. sednica 3. aprila 1921. godine
jednoga, a taj će uvek biti Monarh. Tako su postupili u svoje vreme i radikali pa su pogazili zakletvu, a danas nam opet podnose ovako nešto, pa ako nam podnose sa istom željom da učinimo onako kao što su učinili oni, da pogazimo zakletvu, onda bi se mogli razgovarati o tome. U stvari za jednoga kulturnoga čoveka kazati ~zaklinjem se svemogućim Bogom", ne znači apsolutno ništa i kako mi nemamo nameru -da svečano vršimo savršeno prazne svečane i smešne akte, to u ime svoje i moje grupe moram glasati protiv ovoga. Predsednik D-r M. Ninčić: Reč ima g. Ministar za Konstituantu. Ministar za Konstituantu Marko Trifković: Ovde su pala nekoliko predloga koja traže promenu nacrta kako ga je vlada podnela. Vlada pristaje da se to promeni i radi toga izjavljujem da primam predlog g. Radonjiča onako kako ga je on predložio. (Glas: Bez sveštenika). A imao bi da zamolim g. Jovanoviča, kad je već govorio o zakletvi, da kaže kad su to radikali pogazili zakletvu i kad je to bilo? {Živko Jovanovič: Kad je Kralj Aleksandar poginuo). Predsednik D-r M. Ninčić: Stavljam ovaj član na glasanje onako kako je pročitan sa izmenom g. Radonjiča, a na koju je pristao g. Ministar za Konstituantu. Gospoda koja su za to neka izvole sedeti a koja su protiv neka izvole ustati. (Većina sedi). Objavljujemda je ovaj član ovako primljen. Izvolite čuti čl. 3. Reč ima g. Ministar. Ministar za Konstituantu Marko Trifković: Čl. 3. glasi: „Uredbe i privremeni zakoni s Vladaočevim potpisom obnarodovani u „Službenim Novinama" izdani u vremenu od 1. decembra 1918. god. do stupanja u važnost ovoga Ustava ostaju i dalje u važnosti kao zakoni dok se ne ukinu ili zamene drugim zakonima. Vlada će Ustavnom Odboru u roku od tri meseca od stupanja u život ovoga Ustava predložiti sve one uredbe donete u vremenu predvidjenom u prvom stavu koje će se ukinuti i o tome će Ustavni Odbor doneti svoju odluku što će se Ukazom objaviti". Iz ovoga ćete videti da će sve one uredbe koje su do sada izdate važiti kao zakon s time, što će vlada u roku od tri meseca predložiti Ustavnom Odboru koje od tih uredaba treba da prestanu važiti i Ustavni Odbor doneće svoju odluku o tome. Predsednik D-r M. Ninčić: Reč ima g. Djonović. Jovan Djonović: Ovo što je pročitao gospodin Ministar, to je gotovo ono isto što je bilo u članu 3. Ima svega jedan krupan dodatak, a to je da Ustavni Odbor može izvesne uredbe da poništi. Ali koliko je s jedne strane dato Ustavnom Odboru pravo da može uredbe suspendovati, u toliko je, nova odredba pogoršana, što je rok za podnošenje produžen od jednog do tri meseca. Imam još da primetim, da se ne slažem da vlada sama bira koje će uredbe podneti Ustavnom Odboru da bi bile odobrene ili poništene nego tražim: da vlada podnese apsolutno sve uredbe, koje je izdala, i sve privremene zakone Ustavotvornoj Skupštini, pa da onda Ustavotvorna Skupština te uredbe i zakone preda odboru, koji će da odabere one koje treba Skupština da poništi. Jer ako bude vlada sama birala, koja nam je onda garantija, ko će nam garantovati, da će ona izabrati baš one uredbe i zakone koje treba poništiti? Možda će Vlada predložiti da se ponište baš one, koje bi Skupština produžila, a produžiti one, koje bi Skupština poništila. Pored toga ja se ne slažem s gledištem gospodin Ministra i molim ga da ove moje napomene primi, te da ovaj treći član bude sastavljen tako, da se tačno i
jasno vidi, da vlada u roku od mesec dana ima podneti Ustavotvornoj Skupštini sve svoje uredbe i sve privremene zakone i da Ustavotvorna Skupština ima da odluči, da li će ona sama poništiti uredbe i zakone, za koje nadje da ne treba da postoje, ili će zato ovlastiti Ustavni Odbor. Predsednik D-r Momčilo Ninčić: Ima reč g. Jovan Jovanovič: Jovan Jovanovič : I ja se ne mogu složiti sa ovom predloženom redakcijom gospodina Ministra za Konstituantu. 1 ja se čudim da on nije prihvatio onaj predlog, koji je učinila komisija koja ga je radila, On je mnogo bolji za današnje naše prilike i ja bi bio mišljenja, da se primi onako, kako ga je komisija predložila. Komisija koja je radila ta prelazna naredjenja, tako je stilizovala ceo taj član (čita): Svi postojeći pravni propisi protivni ovom Ustavu ukidaju se. U toku od 15 dana posle stupanja Ustava u život, vlada će saglasno s Ustavnim Odborom pregledati sve uredbe koje su sa snagom privremenih zakona bile izdane u vremenu od 1. decembra 1918. god. do stupanja na snagu ovoga Ustava i učiniće predlog Skupštini, koje će od tih uredaba dobiti snagu konačnih zakona. Posle podnošenja ovog predloga koji mora biti štampan i razdan poslanicima, Skupština donosi odmah svoju odluku putem rezolucije o svima uredbama predloženim za ozakonjenje kao o jednoj celini. Ali ako o kojoj uredbi 20 poslanika žele da se rešava zasebno, o njoj će se rešavati i glasati odvojeno od ostalih uredaba. Skupštinska rezolucija o ozakonjenim uredbama podnosi se kralju na potvrdu. Sve uredbe koje su bile izdane sa snagom privremenih zakona u vremenu od 1. decembra 1916. god. do stupanja na snagu ovoga Ustava a nisu bile ozakonjene na gore izloženi način, smatraju se kao ukinute od dana kad se obnaroduje ukaz o ozakonjenju uredaba,“ To je taj predlog koji bi učinio i molim da se o njemu ili diskutuje ili primi. Predsednik D-r Momčilo Ninčić: Ima reč g. Slavko Šečerov. Slavko Šećerov: Predlog gospodina Minisira za Konstituantu ima jedan mali nedostatak. Ja bi molio da se na kraju doda ono: što će se ukazom objaviti. Kao što se vidi vlada će predložiti Ustavnom Odboru one uredbe, koje će se ukinuti i Ustavni će Odbor doneti o tome odluku. Ali Ustavni Odbor sam po sebi nije nikakvo zavisno telo i prema tome prirodno je da se nekim načinom formalno završi ta akcija a to će biti najbolje ukazom. Zato ću moliti g. Ministra da usvoji ovaj dodatak: što će se ukazom objaviti. Predsednik D-r M. Ninčić: Ima reč g. Ministar za Konstituantu. Ministar za Konstituantu M. Trifković: Ja mogu da primim ovaj predlog g. Šećerova s tim da ova stilizacija ne mora baš ovaka da bude, ona može biii i malo drugčija. 0 tome bi mogli da promislimo, ali ja primam samu ideju. Predsednik D-r M. Ninčić: Ima reč g. Žerjav. Gregor Žerjav: Osim uredaba sa potpisom Vladaoca ima i uredaba ministarstava bez potpisa Vladaoca i ima uredaba pokrajinskih vlada koje su danas materijalno pravo i koje se ne mogu prosto ukinuti. Budući da je g. Ministar dodao u prvi stav frazu da ostanu sve uredbe s potpisima Vladaoca u važnosti kao zakoni, ja mogu da glasam za ovaj stav, jer se može suponirati da druge uredbe koje su bez potpisa ministarskih i bez potpisa Vladaoca i uredbe pokrajinskih vlada, one koje su danas materijalno pravo i koje se bez haosa ne mogu ukinuti već da će ostati i dalje u važnosti, ali ne kao zakoni. Radi ovog mogu glasati sa ovom ogra-