Rad ustavnog odbora Ustavotvorne skupštine Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca : IV. Debata u pojedinostima o nacrtu Ustava i o amandmanima
20
XLIII. sednica 3. aprila 1921. godine
na njih, mi prihvaćamo sve ove zakone koji važe za Kraljevinu Srbiju s tim, da važe i za ćelu Kraljevinu. Razume se, da su izvesne izmene neophodno potrebne, jer što važi za Kraljevinu Srbiju, ne može da važi i za ćelu Kraljevinu i onda će vlada sa Ustavnim Odborom, u kome su proporcionalno zastupljene sve partije, te izmene i da učini. Stoga vas molim, da ovu stvar kao vrlo potrebnu i vrlo korisnu primite. Jovan Djonović: Hteo sam da pitam gospodina Ministra, šta znače ove reči: „Na isti način će se postupiti svuda, gde se Vlada sa Ustavnim Odborom složi"? Ministar za Konstituantu Marko Trifković: To je ispušteno i ceo član IV. sa sporazumno učinjenim izmenama glasi ovako: (G. Ministar ponovo citira gore pročitani član IV. po sporazumnoj redakciji.) Jovan Jovanovič : Molim jedno objašnjenje. Ovaj Ustavni Odbor, da li se ustanovljava sada kao neki zakonodavni odbor? (Ministar za Konstituantu: Jeste.) D-r Gregor Žerjav: Ja ću glasati za ovaj stav u najnovijoj stilizaciji, ali sa jednom rezervom. Onda kad budemo u zakonodavnom odboru ove promene stilizovali, onda, gospodo, mi moramo da menjamo samo ono što je potrebno radi novog Ustava i to da ga menjamo in merito. Da kažem samo jedan primer. Zakon o Glavnoj Kontroli onakav kakav je, smatram kao nesreću za državu i ne bih želeo da se proširuje na ćelu državu. Mi ćemo doći do ovih zakona a naročito do zakona o Glavnoj Kontroli bitstvenim meritornim izmenama. Predsednik D-r M. Ninčić: Ima reč g. Dulibić. D-r Ante Dulibić: Ja bih molio da se ispuste i zadnje reči: čija nadležnost traje sve do svršetka posla, jer može se, gospodo, Skupština raspustiti, a onda da ostane Ustavni Odbor kao jedna mala Skupština, te da vrši i dalje svoje funkcije, a to je protiv Ustava. Dok traje Skupština, dotle neka i Ustavni Odbor vrši svoje funkcije, ali kad se Skupština raspusti, onda mora i odbor da prestane svojim funkcijama, jer bi nastalo jedno protivustavno stanje i zato ja predlažem, da se ispuste ove reči: „čija nadležnost traje sve do svršetka posla". Predsednik D-r M. Ninčić: Diskusija je zaključena, stavljam na glasanje ovaj član prelaznih naredjenja. Gospoda koja su zato da se primi, neka izvole sedeti; a gospoda koja su protiv, neka izvole ustati. (Većina sedi). Objavljujem da je ovaj član primljen. Sad, gospodo, ne možemo, preći dalje, pošto sporazum još nije postignut. Gospodo, mi moramo do 5. aprila da svršimo izveštaj, moramo potpuno svršiti a nov rok ne možemo staviti. Gospodo, sad treba nekoga da odredimo, ko će da napiše izveštaj o svemu kako je u Ustavnom odboru primljeno. Ako dopustite da ja predložim jednoga člana Odbora. (Prima se). Ja predlažem g. D-r Lazu Markoviča, da napiše izveštaj o ovome što je u Ustavnom Odboru svršeno. Gospodo, sad da se sporazumemo za iduću sednicu. Skupštinska sednica je zakazana u utorak u 4 časa po podne. Mi, znači, u ponedeljak treba ovu diskusiju da zaključimo. Ima još nekoliko članova iz prelaznog naredjenja o agrarnoj reformi i još nekoliko članova iz trećeg odeljka i član 13. Gospodin Simrak kaže da su gospoda koja su otputovala u Zagreb molila da iduća sednica bude u ponedeljak posle podne. Ja ostavljam Ustavnom Odboru da reši. Ako bude sednica u ponedeljak posle podne, moramo je držati dokle god ne svršimo posao. Ima reč g. Djonović. Jovan Djonović: Gospodo, nemoguće je tehnički svršiti posao do 5. aprila, ako budemo radili ovako kako smo dosad radili. Ja molim da držimo sednice, ako ćemo da svršimo posao, sutra pre podne, zatim u
ponedeljak, pre i posle podne, inače apsolutno je nemoguće svršiti posao. Vi se, gospodo, sporazumite večeras da možemo raditi sutra pre podne i u ponedeljak posle podne, inače ne možemo svršiti posao i bićemo prinudjeni da od Skupštine tražimo produženje, a to ne bi bilo lepo. Istina, ja sam to predvidjao i kazao sam i ranije da tražimo još pet dana roka, ali vi niste na to pristali. Ja sam za još jednu stvar hteo da upitam, pošto je ovde g. Ministar za Konstituantu a to je o prelaznim naredjenjima. Ja sam ih pročitao i nisam našao nigde napisano da, ne samo od ovoga momenta, nego i od stupanja Uslava u život i docnije, dokle bude u mogućnosti zakonodavna Skupština da radi, nigde se ne kaže, da Vlada ne može donositi privremene zakone i uredbe bez sporazuma sa nekim parlamentarnim telom. Vi govorite, gospodo, o uredbama koje su već stvorene a ne govorite o onima, koje Vlada sad stvara i koje će stvarati. Svakojako, potrebno je da udje jedan član u prelazna naredjenja, u kome će se kazati: da Vlada ne može donositi privremene zakone ili uredbe dokle ne konzultuje jedno telo, koje Skupština odredi. To je što sam imao da kažem i na šta sam imao da skrenem pažnju g. Ministra za Konstituantu i Ustavnog Odbora. Ministar za Konstituantu Marko Trifković: To će, g. Djonoviću, da bude poslednja odredba u prelaznom naredjenju, to će biti posledja odredba. Kad se proglasi Ustav, onda je svršenoga privremenim zakonima i uredbama. Jovan Djonović: Vi ste zadržali sebi pravo da donosite uredbe i privremene zakone. Predsednik D-r M. Ninčić: Ja prekidam sednicu za nekoliko minuta radi sporazuma, kad ćemo držati iduću sednicu. Nastaje mala pauza. (Posle pauze) Predsednik D-r Momčilo Ninčić: Molim vas, gospodo, ja sam mislio da zakažem sednicu za ponedeljak posle podne, ako Ustavni Odber drukčije ne reši. D-r Ante Dulibić: Ja protestujem da se sutra drži sednica. Ako vi hoćete držite je sami. Vi znate, da opozicija nije odugovlačila ovo pitanje. Ako je moguće da se drži sednica u ponedeljak u jutru ili posle podne, onda je dobro, a to iz toga razloga što se danas stranke većine nisu složile i one bi se mogle sastati sutra pa onda izaći prekosutra pred nas sa gotovim poslom tako, da mi u ponedeljak možemo biti do podne gotovi, ili ako ne možemo biti gotovi do podne ili posle podne, onda ja mislim da možemo posao svršiti u utorak, tako da za sredu imamo svršenu stvar. Ovako briskirati na vrat na nos ne može da se dozvoli. Predsednik D-r Momčilo Ninčić; Gospodo, postoje dva predloga. Mišljenja su podeljena medju članovima odborske većine o tome da li da se drži sednica sutra posle podne ili prekosutra pre podne odnosno posle (D-r L. Markovič: Molim vas da o ovome dam reč). U svakome slučaju mi do utornika moramo svršiti posao i ako bi sednicu držali u ponedeljak posle podne mi moramo da radimo do 1 2 sati u veče, dok se posao ne svrši. D-r Laza Markovič: Predlog g. Dulibića izgleda mi vrlo umešan. U nekim pitanjima mi iz većine nismo se složiii a potrebno je da se složimo u svim pitanjima i onda u ponedeljak posle podne da dodjemo sa rešenim im pitanjima, a sednicu u ponedeljak možemo da držimo ido 11 sati noću, ada počnemo tačno u 3 posle podne. Predsednik D-r Momčilo Ninčić: Gospodo, onda ćemo učiniti ovako. Ja zakazujem sednicu za ponedeljak u tri i po časa i radićemo sve donde dok ne svršimo posao. Današnju sednicu zakijučujem. Sednica je zaključena u б i po časova po podne.