Rad : list za nauku i književnost

292 | А а. __ св Ш.

_У свему том „бесни Орланд“ савршеније је песничко дело од сваког старијег италијанског епског спева.

И Бојардо је у свом „Заљубљеном Орланду“. бујан н плодан у измишљану разноликих прилика, али живе боје п музичног стиха Ариостовог нема. та

После Омипрове Илијаде и Вирђилијеве Енеиде „бесни Олранд“ је први велики спев европски у ком има толико лепоте и врлепа да задовољити може осећање различних година и бити популаран у целој Европи.

(Осем песничких слика у том великом спеву има доста рефлексија пуних вечите истине о моралу и озбиљности живота, које се на чаробним крилима стиха стапају с душом читаоца. 5 Несрећу отаџбине, потшнтеност слободе, суровост н сујету великаша, нецењење правих људских врлина и пријатељства нико није могао дубље осећати од Арпоста, који је био нежне душе а судбином бачен баш у средину сваких сујета п неправди, у двор једне кнежевске Фамилије. И кад он изусти каку истину моралну, она одјече праћена силним осећањем његовим, и не губи се у одјеку као глас у пустињи. У

Арипосто не пева као Омер старо време без обзира на садатњост. | -

Готово свака његова песма отвара се каквим рефлеквијама озбиљним, које се по најпре на његов а после на сваки век применити могу.

__Говорило се дати озбиљни приступи песама нису естетички умесни; могуће је, да им је место нешто неспретно, као што би био неспретан какав озбиљан надпис над вратима куће у којој се само игра и ужива, али ће увек истина, и сила закона моралног јаснија бити кад је изнесена у контраету са сујетима и слабостима живота људског, и онда ће истом ефекат њен бити вељики. Онда ће се она гњездити дубоко у срце људско. | |

Италијани, који су били иебретни да вековима гледају своју лепу отаџбину потиштену од странца, вазда су ценили натриотичке песнике. 6

Ариосто је бно ватрени патриота.

Он је осећао стид и понижење своје отаџбине као прави Талијанац, и његова песма као глас пророка буди из сна успавану или несмелу народну енерђију „О проклете харамије, које