Rad : list za nauku i književnost

ОПЕДЕРЕВОСКА ЖЕЛЕЗНИЦА

Решено је да се гради привремена железничка пруга од Плане до Смедерева, под видом „за пренос алата, машина п других потреба до најближе тачке сталне железничке пруге“, дакле до Плане. Врло је велика вероватност, да ће се. пре или после, ова привремена пруга претворити у дејствштелну, сталну. (О тога п хоћемо да у кратким потезима пзнесемо рђаве п добре стране, које тај огранак за Смедерево собом повлачи.

(а тетничког гледишта пмало би се по најмање што рећи о овом огранку. Месност је повољна, готово са свим равна; већих препона нема, с тога је израда доста лака па за предузимаче и јевтина. Све су то околности, које могу предузимача охрабрити, да једном извршену привремену пругу допста, п претвори у сталну.

(Са народно-економног гледишта товоре неки разлози у прилог а много претежнији разлози говоре опет противу смедеревског огранка. Већи број пруга железничких — тако рећи разграната мрежа — корисна је лаком извору домаћих производа и лакшем подмирењу разних потреба са стране. Али вато опет у толико лакше страна производња продире на наше пијаце, и побија сваки покушај, да се ма која грана домаће производње подигне. У колико код нас још неусвојена заштитнађумручина не штити домаћу производњу, у толико може бар неки крај заштићен бити природним препонама, дакле тежим довозом страних Фабриката.

Ио ла

Крак на Смедерево даје нашој трговини, нарочито извозу наше сировине и провозној трговини, правац к Дунаву. Обилави се дакле Београд, који је за сада једини наш и политички и трговински центар. Београд је за сада тежиште целе