Radno i socijalno pravo

Ж. Кулић: Радноправни положај запослених у органима и организацијама Савезне Републике Југославије 91

_________________________–—=—=— о

савезних органа и организација) престао је да важи поменути Закон о основама система државне управе и о Савезном извешном већу и савезним органима управе, осим одредаба које се односе на положај и права, дужности и одговорности из радног односа запослених у савезним органима и организацијама. С обзиром да је реч о одредбама које нису усклађене са Уставом СРЈ, нити са Законом о основама радних односа“), разумљиво је што се у њиховој примени у свакодневној пракси појављују многобројне тешкоће.

Поменуте одредбе подразумевају концепт остваривања права и обавеза из рада, и по основу рада у радним заједницама, као самоуправним асоцијацијама запослених у савезним органима и организацијама, у складу са начелима Закона о удруженом раду, а мањим делом и у складу са новоуспостављеним решењима, примереним савременим потребама и интересима СРЈ. У међувремену, Савезна влада донела је две уредбе којима се уређују зараде, накнаде и друга примања запослених у савезним органима и организацијама. 2) Доношењем ових уредби учињени су одређени помаци напред у погледу: одређивања зарада, накнада за делимично покриће издатака за топли оброк, коришћења годишњег одмора (регрес), одвојеног живота од породице, накнада трошкова за службена путовања, превоза и других примања запослених. Обрачун и исплата једног дела зарада, накнада и других примања, сагласно поменутим уредбама, обавља се у складу с прописима републике чланице на чијој територији се налази седиште савезног органа, односно организације или службе.

Изнете констатације указују да је створен известан конгломерат прописа, у коме још увек доминира стари, истрошен и превезиђен начин третирања положаја, места и улоге савезне администрације у нашој земљи. У мноштву међусобно неусклађених и недоречених прописа настају бројне потешкоће у њиховој примени на конкретне животне ситуације. Стога би се, с правом, могло рећи да је једна од ургентних потребе 6) Савезног парламента да што пре донесе закон којим би се створиле недостајуће нормативне претпоставке за неопходну модернизацију и професионализацију савезне администрације.

3) Уредба о образовању савезних министарстава, других савезних органа и органиазција објављена је у “Сл. листу CPJ”, 6p. 25/92, 38/92, 43/92, 51/92, 3/93, 6/93, 7/93, 12/93, 27/93, 37/93, 52/93 w 23/94.

4) Закон о основама радних односа (“Сл. лист СРЈ", бр. 29/96)

сл —

Ради се о Уредби о зарадама, накнадама и другим примањима запоследних у савезним министарствима, другим савезним органима, савезним органиазцијама и службама Савезне владе ("Сл. лист СРЈ", бр. 47/94, 89/94 н 4/96) и Уредби о трошковима који се савезним органима управе признају у материјалне трошкове (“Сл. лист СРЈ“, бр. 47/94 и 30/97).

6) Др Драгољуб Кавран: О суштинским променама у јавном сектору и у државној управи, Управа у систему поделе власти, Центар за интердисциплинарне и мултидисциплинарне студије и истраживања Универзитета у Крагујевцу п Институт за правна и друштвена истраживања Правног факултета у Крагујевцу, Крагујевац, 1992, стр. 1.