Radno i socijalno pravo

152 IL. Спасић: Преставак радног односа вишку запослених и права из осигурања

ја cya | незапослености

запослени за чијим је радом престала потреба у предузећима. тј. у општем режиму престанка радног односа због престанка потребе за радом.“

Z

Закон о радним односима у државним органима утврђује три основа нераспоређивања“" запосленог, и то: 1) смањење броја радних места. Смањење броја радних места може бити последина промена у организацији и методу рада, п (или) смањења обима послова или укидаља послова. Ако се смањује број запослених на одређеном радном месту, који 62 од запослених остати нераспоређен, одлучује се применом критеријума из колективног уговора“; 2) укидање сргана и свих послова из делокруга тог органа. У овом случају, сва запослена лица остају нераспоређена“; 3) укидање органа и преузимање послова из делокруга тог органа. У овом случају, орган у чији делокруг прелазе послови који нису укинути, преузима потребан број запослених лица који су радили на преузетим пословима“: према томе, остају нераспоређсни они који су радили на укинутим пословима, као и они који су радили на преузетим пословима, али нису потребни. Који ће запослени бити непотребни, цени се применом критеријума из Општег колективног уговора (ОКУ). ="

Према одредби члана 66. став 2. Закона о радним односима у државним органима, средства за остваривање права нераспоређених запослених у државном органу обезбеђују се у буџету. Дакле. за нераспоређене запослене у државним органима уопште се не поставља питање недостатка средстава и изричито је одређен обвезник исплате: односно државни орган се не може позвати на члан 47. Закона о освовам радних односа и члан 36. Закона о радним односима (који прописују да се посебним законом обезбеђују средства за обезбеђивање права). Пошто

>

Види: Решење Врховног суда Србије. Рев. 1263/93 од 15.04.1993. године.

Значај основа нераспоређивања састоји се у томе, што само у, случају постојања законског

основа нераспоређивања може да се донесе решење о утврђивању да је запослени остао

нераспоређен; непостојање основа је битна повреда закона он чине решење незаконитим.

1 Види члан 65. став 1. Закона о радним односима у државним органима. У овом случају долази до

измене акта о систематизацији радних места. Наиме, према одредби члана 5. Закона о радним

односима у државним органима, број и структура запослених у државном органу утврђује се

актом о систематизацији радних места. Смањењем броја радних места. долази до поновног

распоређивања.

Посебним колективним уговором за државне органе ("Сл. гласник РС". бр. 23/98. ови

критеријуми нису предвиђени, па се примењују критеријуми из Општег колективног уговора

("Сл. гласник РС". бр. 22/97 и 21/98).

2 Види члан 67. став 3. Закона о радним односима у државним органима.

А Види члан 67. став 1. Закона о радним односима у државним органима.

8 Треба рећи да у случају спајања два или више органа у нови орган (члан 68. Закона о радним односима у државним.органима), сви запослени ранијих органа су у статусу нераспоређених. али се сви распоређују у нови орган, односно овај случај није основ за нераспоређивање.